Rolls-Royces PR skal op i gear

Tilbageholden kommunikation skader Rolls-Royces brand og bekymrer investorerne ovenpå fejl med flymotor. Traditionen for britisk tilknappethed bør afløses af satsning på sociale medier, mener eksperter.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ingen kom heldigvis til skade, da Rolls-Royce-motoren på et Qantas Airbus A380-fly sprang i luften og tvang piloten ud i en nødlanding i Singapore.

Tilgengæld var der motorstop for Rolls-Royces krisekommunikation, der blev kritiseret fra flere sider.

Episoden blev mødt med tilknappethed og få, korte pressemeddelelser, og det var flyselskabet Qantas, der måtte stå for den tunge del af kommunikationen med offentligheden. Det fik bekymringerne hos Rolls-Royces investorer til at stige og aktiekurserne til at styrte.

Tvivl om styringen

"Rolls opgav i princippet kontrollen med deres kommunikation og rygte til Qantas, og det skræmte investorerne, der blev overladt til gisninger om, hvem der havde styringen," siger Andrew Smith fra det britiske kommunikationsfirma Escherman.

Op mod 1,2 mia. pund mistede selskabet i værdi efter motoreksplosionen, vurderer analytiker fra firmaet Nomura overfor Reuters. Aktierne faldt i dagene efter flyeksplosionen med 14 procent.

Bør følge BP's eksempel

Jonathan Hemus fra krisekommunikationsfirmaet Insignia mener, at Rolls-Royce kan lære af BP, der også blev kritiseret for pressehåndteringen ovenpå olieudslippet i Den Mexicanske Golf. Firmaet tog ved lære og har forbedret kommunikationen. Lukketheden i krisesituationer duer ikke.

"I kriser er det altid bedre for en virksomhed at kommunikere meget. Rolls var nødt til at være mere ekspansive, åbne og klare i mæglet frem for at offentliggøre nogle fåmælte og teknisk fyldige udtalelser," siger han.

Også Andrew Smith er overbevist om, at sociale kanaler som Twitter ville have hjulpet med at få motorfirmaets kommunikation op at flyve. For eksempel Boeing var god til at sende meddelelser ud på Twitter, da firmaet havde problemer med deres 787 Dreamliner fly tidligere på måneden.

Efter det blev fastslået, at motoreksplosionen var et enestående tilfælde, og Qantas Airbus A380-flyene igen er på vingerne, så har Rolls-Royces aktier dog genvundet meget af det tabte.