Rohde: Forkert at satse på kendte

Det var en fejl at satse på en perlerække af kendte ansigter, der skulle drive TV 2 Radio frem. (Opdateret)

Trods flere kendte ansigter har lyttertallene har ikke indfriet de ambitiøse forventninger hos TV 2 Radio. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Møller
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den melding kommer fra den fyrede radiodirektør Jens Rohde, der samtidig fralægger sig en væsentlig del af ansvaret for radioens skuffende udvikling.

"Personmagien kan man ikke køre på ret længe. Hvis ikke, du har et ekstremt klart defineret indhold, en analyse, en strategi, så er det værste, man næsten kan gøre at hive mange store personligheder ind," siger han ifølge Mediawatch til Viborg Stifts Folkeblad.

Er faldet fra

Da stationen gik i luften for cirka et år siden var det med en perlerække af kendte ansigter som Casper Christensen og Andrea Elisabeth Rudolph i spidsen.

Siden er flere af de store navne faldet fra, og lyttertallene har ikke indfriet de ambitiøse forventninger. En udvikling, som Jens Rohde kun mener, at han har en del af ansvaret for.

"Når man får en stående ordre om, at jeg ikke måtte blande mig i programmer, ingen indflydelse havde på omfanget af markedsføring og ikke selv kunne ansætte mine egne chefer lige under mig, så synes jeg, at det blev meget vanskeligt," siger Jens Rohde siger han til Viborg Stifts Folkeblad.

Ingen uenighed
Anders Kronborg, der som konstitueret direktør for TV 2 stod bag fyringen af Jens Rohde i efteråret, erindrer ikke, at Jens Rohde har udtrykt sin uenighed med den overordnede strategi for radioen.

”At TV 2 Radio ikke har levet op til forventningerne, er ikke Jens Rohdes ansvar alene. Vi har haft en struktur, hvor Palle Strøm var ansvarlig for ansættelser på programområdet og Flemming Rasmussen på salg, og derfor har Jens skulle være enig med dem om f.eks. ansættelser,” siger Anders Kronborg til Business.dk.

”Når det er sagt, så erindrer jeg ikke, at Jens har været uenig i nogle af ansættelserne, ligesom der var bred enighed i organisationen om at satse på kendte ansigter. Det er jo en måde at spare på markedsføringsbudgettet. Så kan man efterfølgende diskutere, om det var det rigtige for selve radioen,” siger Anders Kronborg.