Rockwool vinder reklamesag mod mindre konkurrent

Højesteret har stadfæstet, at Papiruld Danmark ikke må kalde sit produkt miljøvenligt. Rockwool Danmark er begejstret over, at have vundet sagen mod den lille konkurrent.

Rockwool har vundet en sag mod konkurrenten Papiruld Danmark om vildledende markedsføring. Foto: Henning Bagger, Scanpix Fold sammen
Læs mere

En årelang strid mellem isoleringsgiganten Rockwool og det mindre selskab Papiruld Danmark har fået sin endelige afgørelse i Højesteret.

Papiruld Danmark er blevet dømt for at bringe vildledende markedsføring, når de har kaldt deres produkt miljørigtigt og hævdet, at papiruld er lige så brandsikkert som stenuld.

Dommen slår fast, at Papiruld Danmark ikke længere må sammenligne produktet med stenuld eller anvende en række udsagn om bæredygtighed og brandfare. Det gælder udsagn som blandt andet: »Miljørigtig isolering«, »miljøvenligt materiale« og »Papiruld er et 100 pct. genanvendeligt produkt.«

Rockwoll mente, at udsagnene krænkede deres varemærkerettigheder. Marketingsdirektør i Rockwool Danmark, Lars Hørberg, er glad for at have fået medhold i sagen.

»Vi er tilfredse med, at Højesteret nu har pålagt Papiruld Danmark at stoppe deres vildledende markedsføring. Vi håber, at dommen kan være med til at sætte en stopper for den udokumenterede markedsføring, der i de seneste år har præget dele af isoleringsbranchen.«

Sagen endte i Højesteret, fordi Papiruld Danmark valgte at anke en lignende dom, da sagen blev afgjort ved Sø- og Handelsretten i oktober 2013. Direktør i Papiruld Danmark, Claus Skov, accepterer Højesterets dom, men undrer sig over, at Rockwool har valgt at bruge så mange kræfter på at køre sagen.

»Rockwool har rigtig god grund til at kigge indad efter det her forløb. På deres hjemmeside ligger en hel smædevise om, hvad vi gør forkert. De har brugt en masse ressourcer på at angribe et meget mindre selskab,« siger Claus Skov.

Højesteret fandt ikke grundlag for at pålægge Papiruld Danmark bøder eller kræve at selskabet skulle trække markedsføringen tilbage. Ifølge Claus Skov får dommen ikke betydning for, hvordan Papiruld Danmark fremover vil markedsføre sig.

»Vi lytter til dommen, men det får ikke indflydelse på vores markedsføring i dag. Nogle af udsagnene er bragt tilbage i 2002, så vores markedsføring ser fuldstændig anderledes ud i dag,« siger Claus Skov.

Papiruld Danmark har hjemme i Hillerød og beskæftiger 17 medarbejdere.