Rockwool: Transformation har bidraget stort og vil leve videre

For lidt over et år siden lancerede Rockwool et transformationsprogram, der skulle være med til at effektivisere forretningen. Det er siden lykkedes og endda et år før tid, fortæller administrerende direktør Jens Birgersson efter fremlæggelsen af regnskabet for 2016.

Foto: Henning Bagger. Arkivfoto. For lidt over et år siden lancerede Rockwool et transformationsprogram, der skulle være med til at effektivisere forretningen.
Læs mere
Fold sammen

Den oprindelige plan var, at programmet skulle øge isoleringsvirksomhedens indtjening med 50 mio. euro mod slutningen af 2017. Men bidraget har slået igennem i løbet af 2016, hvor Rockwool tjente 166 mio. euro efter skat mod et nettooverskud på 91 mio. euro i 2015.

Og selv om programmet, der fokuserede på organisatorisk smidighed, omkostningseffektivitet og kundefokus, allerede har bidraget, kommer det til at fortsætte som en integreret del af forretningen.

»Det er klart, at maskinen og produktiviteten altid kan finpudses. Men jeg vil nødig have, at vi ryger ud i nogle destruktive situationer, hvor vi skal reducere medarbejderstaben.«

»Jeg vil derfor foretrække at se os levere vækst og være begrænsede i forhold til nogle forskellige ressourcer, samtidig med at vi øger vores konkurrencedygtighed og vokser«, siger Jens Birgersson.

VIL KØBE JORD I TRE LANDE

Ved siden af arbejdet med at implementere transformationsprogrammet som en fast bestanddel i virksomheden kommer Rockwool i 2017 til at investere for omkring 130 mio. euro.

De penge skal blandt andet gå til køb af land i Sverige, Rumænien og USA, hvor selskabet sigter efter at øge sin geografiske tilstedeværelse.

Ifølge Jens Birgersson har stenuldsproducenten foreløbigt ikke købt noget jord i de tre lande, da der typisk bliver foretaget en beslutning på baggrund af en meget detaljeret analyse.

Han nævner dog, at selskabet i hvert af de tre lande har øje på mellem tre og fire lokationer, som det agter at overtage.

De samlede investeringer for 2017 kommer desuden til at gå til åbningen af en fabrik i USA, der fremstiller loftplader, og en større forbedring af en produktionslinje på en af selskabets fabrikker i Polen.