Rockwool satser på Nordamerika frem for Kina

Rockwool ser et stort potentiale på det nordamerikanske marked. Til gengæld drosler stenuldsproducenten ned for ambitionerne på det kinesiske marked. Det er et af budskaberne fra Rockwool på selskabets kapitalmarkedsdag.

Rockwools adm. direktør Jens Birgersson Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

- Vi har to vækstfaktorer i Nordamerika. For det første bliver der opført og renoveret en masse en-familie-huse. Og den type bygningerne egner sig godt til stenuld, forklarer Jens Birgersson, administrerende direktør i Rockwool.

På det Nordamerikanske marked for isolering udgør skum 44 pct., glasuld 47 pct. og stenuld 5 pct.

- Vi har et valg mellem Kina og USA. Vi kan ikke gøre begge dele. I Kina har man set en urbanisering med konstruktioner af høje huse, der har brug for udvendig isolering.

- I de fleste lande er der regulering, der tilskriver, at den type bygninger skal have isolering for at forebygge brand. Derfor rykkede vi ind. Men inden for et år forsvandt reguleringen. Det satte en sky over det kinesiske marked. Og dermed blev Asien i mit hoved diskvalificeret, forklarer Jens Birgersson.

På det asiatiske marked udgør skum 70 pct., glasuld 13 pct. og stenuld 13 pct.

Torsdag kom det frem, at Rockwool investerer 40 mio. dollar, svarende til 278,9 mio. kr., i en ny fabrik til loftpladedivisionen Rockfon i USA.

Fabrikken, der skal ligge i tæt tilknytning til den eksisterende stenuldsfabrik i Mississippi, skal beskæftige 100 medarbejdere og er en vigtig del af Rockwools planer om ekspansionen på det amerikanske marked.

Rockwool ser loftplader som et produkt, der skal supplere stenuld på det nordamerikanske marked, hvor man vurderer, at kunderne foretrækker at købe pakkeløsninger.

- Det amerikanske marked er groft sagt lige så stort som det europæiske og det russiske marked tilsammen, når det gælder loftplader, påpeger John Medio, chef for Rockfon North America, hvor Rockwool skal til at producere loftplader.

I runde tal vurderer Rockwool, at der er et marked på 137 mio. kvadratmeter loft i Nordamerika. Til sammenligning er der 110 mio. kvadratmeter i Europa og 42 mio. kvadratmeter i Rusland.

Markedet i Nordamerika vil ifølge John Medio i den nærmeste fremtid være domineret af renoveringer, og i takt med at finanskrisen bliver fjernere, vil der oveni i det komme mere nybyg.

Og ikke mindst til nybyg egner Rockwools loftplader sig godt, lyder vurderingen.

- Der er en trend i markedet imod et mere strømlignet design og bedre lydisolering. Det efterspørger arkitekterne, og konstruktørerne efterspørger lettere materialer. Det tilbyder vores produkt, forklarer John Medio.