Rockwool satser på europæiske pakkeløsninger

Krise i Ukraine og sløj europæisk økonomi får ikke Rockwool til at ændre strategi. Vi må bare skifte gear igen, siger Rockwools topchef, Eelco van Heel.

Fremtiden for Rockwool på det europæiske marked ligger ifølge Eelco van Heel, topchef i Rockwool. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Rockwool er én af de virksomheder, der på det seneste har oplevet, at markedsvilkårene ændrer sig på selskabets vigtige markeder. I Europa udebliver væksten, i Rusland skaber Ukraine-krisen og handelskrig usikkerhed, mens byggeriet i USA buldrer derudad og skaber nye vækstmuligheder i et marked, som i dag ikke længere har den store tradition for at isolere med stenuld. Siden juni er selskabets aktiekurs faldet med over 23 procent.

»I foråret troede vi, at Europa var på vej ud af suppedasen. Så kommer vi hjem fra ferie, og billedet er fuldstændig vendt. Hvor meget det har at gøre med Rusland, ved jeg ikke, men det spiller en rimelig stor rolle, specielt i Tyskland. Her kan man tydeligt se det på erhvervslivets tillidsindikatorer, der er gået i minus. Det er ikke så sjovt, men vi er vant til det, og så må vi bare skifte gear igen,« siger Rockwools topchef, Eelco van Heel.»Men det ændrer ikke så forfærdeligt meget ved vores strategi. Vi fortsætter for eksempel med at modernisere vores produktionsplatform i Europa, dér hvor vi allerede har besluttet at gøre det, for det handler om at få mere ud af produktionslinjerne. Vi gør det, vi skal gøre,« siger han.

Satser på pakkeløsninger

Fremtiden for Rockwool på det europæiske marked ligger ifølge Eelco van Heel i samlede systemer fremfor enkelte komponenter. Han henviser eksempelvis til Rockwools forretning inden for udvendige facader, hvor Rockwool har købt selskaberne HECK og Fast, der leverer udvendige facader.

»Ved at købe HECK og Fast er vi ved at samle et Rockwool-system, hvor vi leverer en samlet pakkeløsning inden for facaderenovering og -isolering. Det er begyndt at få succes, og vi har lignende planer i mange subsegmenter. Al den energi, vi nu investerer i det, skulle gerne give et afkast på et tidspunkt. Kan vi ikke leve af at vokse i Europa, må vi gøre det på en anden måde,« siger Eelco van Heel.