Rockwool pusler med BRIK-strategien

Danske Rockwool er halvvejs med lægningen af puslespillet i de vækststærke BRIK-lande.

Blandt BRIK-landene er det Kina og Rusland, som Rockwool satser på lige nu, forklarer finansdirektør Gilles Maria. Fold sammen
Læs mere
Foto: Peter Helles Eriksen

Mens Indien og Brasilien er midlertidigt sat i bero på bygningsisoleringsfronten, satser stenuldsgiganten hårdt på Rusland og Kina, der er de to mest modne markeder. Det fastslår finansdirektør, Gilles Maria, over for Ritzau Finans.

Rockwool arbejder i øjeblikket på at finde placeringen til koncernens næste fabrik i Kina, og Rusland kunne se sin fjerde Rockwool-fabrik åbne tidligere i 2012. Især Kina ser, ifølge Gilles Maria, ud til at være på vej fremad, da det er et nyt marked, der skal opbygges på ny.

- Markedet i Kina er i forandring. Man har hovedsageligt brugt brændbar isolering i nybyggeriet, og efter en række forfærdelige brande, er brandsikkerhed kommet i offentlighedens søgelys. Og derfor er der et nyt marked for ikke-brændbare isoleringsprodukter under opbygning, siger Gilles Maria.

Han siger samtidig, at med de mange - hastigt byggede - kinesiske boligblokke i storbyerne har koncernen kunnet se, at det i høj grad er produkterne til udvendig facadeisolering, der er efterspørgsel på. Det er eksterne isoleringsfacader til bygninger, der sættes uden på den eksisterende ydermur. Efterspørgslen på den type produkter har skabt en ny åbning i et marked, der i forvejen er rift om.

- Der er flere spillere, der er med til at kæmpe om, at få lov til at opbygge det kinesiske marked, og der vil vi være med. Der er forbud mod brændbare produkter til anvendelse i forskellige typer bebyggelse på vej - og der er, så vidt vi kan se, endnu flere stramninger undervejs. Samtidig er ikke-brændbar isolering blevet klassificeret som "ny og vigtigt teknologi", og det giver jo visse fordele for os, siger Gilles Maria med et smil.

De to andre hjørner i det firedelte BRIK-segment er der imidlertid ikke de store planer om at rykke ind på lige foreløbig, vurderer finansdirektøren. Hvor Kina og Rusland er så langt fremme, at landene kan mærke energipriserne på væksten, er Indien og Brasilien stadig i en rivende udvikling, hvor der endnu ikke er så stor en købestærk middelklasse.

- Markederne er simpelthen ikke klar til isolering og energieffektivisering endnu. I Kina har de bygget som gale de sidste år, og der er de nu begyndt at kunne mærke energipriserne. Men Brasilien og Indien er stadig i gang med at komme op på niveau, så de er ikke klar til Rockwool endnu, siger han.

I Indien har Rockwool en mindre fabrik, der producerer teknisk isolering, men det store marked for bygningsisolering står ikke til at udvikles rigtigt før om adskillige år, vurderer Gilles Maria. Også i Sydamerika kommer der til at gå et par år, før man er klar, siger han og understreger, at det primært handler om, at regeringer skal melde sig ind i kampen for at energi-effektivisere, som det er sket i EU for nylig.

- Indtil der er politisk vilje for at effektivisere energisektoren, og man gør som i f.eks. Storbritannien (hvor energisektoren er blevet pålagt at sikre CO2-reduktion hos kunderne, med store bøder hvis det ikke lykkes), så er det meget svært at få sat private i sving. Og lige nu er markedet bare ikke klar til den slags tiltag, siger Gilles Maria til Ritzau Finans.