Roblon lancerer ny femårig strategi

Strategien skal opfylde Roblons vision, der er at være den foretrukne leverandør til udvalgte kunder i selskabets to forretningssegmenter.

Arkivfoto.
Læs mere
Fold sammen

Roblon har udarbejdet en strategiplan for de kommende fem år - fra 2016/17 til 2020/2021.

»Strategien fastlægger forretningssegmenterne Roblon Engineering og Roblon Industrial Fiber som Roblons kerneforretning, hvor der er identificeret markante markedspotentialer,« oplyser selskabet i en meddelelse.

Forretningssegmentet Roblon Lighting indgår ikke fremover i selskabets kerneforretning og vil fremover behandles som en porteføljevirksomhed med henblik på frasalg.

Selskabet tilstræber, at der inden for strategiperioden 2016/17 - 2020/21 opnås grundlag for at kunne nå følgende årlige nøgletal under normale konjunkturforhold:

- En årlig omsætningsvækst (organisk) på minimum 7 pct.

- En EBIT-margin på minimum 10 pct.

- En årlig vækst i resultat per aktie på minimum 7 pct.

- Et afkast af den investerede kapital (ROIC) på minimum 15 pct. før skat.

Ledelsen fastholder sine forventninger til resultat før skat for 2015/16, der i årsrapporten for 2014/15 blev udmeldt i niveauet 25 mio. kr.

Men da Roblon Lighting fremadrettet drives som en porteføljevirksomhed med henblik på salg, vil selskabets totalomsætning i 2015/16 blive reduceret med cirka 20 mio. kr. til 230 mio. kr., som vil blive rapporteret under "ophørende aktivitet".

Strategien skal opfylde Roblons vision, der er at være den foretrukne leverandør til udvalgte strategiske kunder i selskabets to forretningssegmenter:

Roblon Engineering, der tilstræber en position som global markedsledende udbyder af produktionsudstyr og services til udvalgte strategiske kunder i tovværksindustrien. Desuden tilstræbes en position som nicheudbyder af udstyr til fremstilling og opvikling af kabler til den fiberoptiske kabelindustri samt øvrige udvalgte industrier.

Roblon Industrial Fiber, der tilstræber en position som totalleverandør af styrkeelementløsninger til udvalgte strategiske kunder i den fiberoptiske kabelindustri. Desuden tilstræbes en position som markedsledende udbyder af styrkeelementer til Offshore industrien.

Visionen ventes nået gennem både organisk vækst og tilkøb.

/ritzau/FINANS