Roadpricing kan erstatte brobetaling

Der bliver ikke tale om at øge rabatter til rejsende over Storebælt for at matche rabatter på Øresund – men med roadpricing kan man overordnet justere transportpriserne.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Inden længe offentliggør regeringen sin plan om investeringerne i fremtidens infrastruktur, men hos BusinessDanmark undrer de sig over, at man ikke forlænger brolånene på Storebælt og indfører større pendlerrabatter for at øge væksten i området.

- Det koster 205 kr. at passere Storebæltsbroen i personbil og har du en Brobizz koster det 194 kr. - besparelse sølle 11 kr. På Øresundsboen koster en enkeltbillet 260 kr. - mens prisen med et Bropas kun er 135 kr. og prisen kan falde yderligere hvis man er fast pendler. Altså en halvering af prisen, siger informationschef Michael Krag-Svendsen, BusinessDanmark, tidligere Danske Sælgere.

BusinessDanmark anser nærmest på høje brotakster som en toldmur – som ikke mindst rammer sælgere og håndværkere, der pendler over broen daglig.

- Priserne betyder en opdeling af landet, og der er jo ingen grund til at gøre det for besværligt, som det vil være med roadpricing, siger Michael Krag-Svendsen.

Den sjællandske venstre politiker Karsten Nonbo kan ikke tilslutte sig BusinessDanmark så man ved at forlænge tilbagebetalingen på broen kan give brobiss og pendler rabatter på Storebælt, så de matcher priserne på Øresund.

- Storebæltsforliget betyder, at vi ikke kan nedsætte priserne. Det ville gå ud over færgerne på bl.a. Kattegat – og jeg værner om færgerne, da de jo er med til at forkorte transporttiden for mange bilister - og dermed nedsætte CO2 udledningen, siger Karsten Nonbo.

Han ville også frygte, at det kunne blive svært at etablere nye broer, hvis en prissænkning havde ødelagt forholdene for eksempelvis Mols-Linien. Det ville være ligesom at skyde sig i foden og så skulle løbe om kap bagefter.

- For erhvervslivet er brobetalingen jo en pris, som gives videre til kunderne, siger Karsten Nonbo.

Hos Øresundsbro Konsortiet peger markedsdirektør Jacob Vestergaard på, at de to broer har vidt forskellig formål – bortset fra at være bindeled mellem to landområder.

Større flexibilitet- Øresundbroen skal binde to forskellige markeder sammen, hvor vi er startet fra bunden. På Øresund er der tale om nye markeder i regioner i to lande – markeder, der stort set ikke eksisterede før. Derfor er der de større rabatter, siger Jacob Vestergaard.

Priserne på færgerne ved Helsingør og broen er ved kontant betaling i øvrigt stort set ens, men konkurrencen er stor.

- Siden broen blev indviet sommeren 2000 er trafikmængden tredoblet, og det er både danskere og svenskere, der er flittige brugere, siger Jacob Vestergaard.

Karsten Nonbo mener til gengæld, at roadpricing vil løse problemet på sigt – for ud over at få billigere og sikrere biler på vejene, vil folk have råd at vælge både bil og kollektiv trafik. Nu er både Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti oven i købet interesseret i en dialog om roadpricing.

- Jeg er som formand for Færdselssikkerhedkommissionen meget interesseret i øget sikkerhed på vejene – derfor går jeg ind for roadpricing, så vi kan få billigere og sikrere biler på vejene – og så har man også råd til at lade bilen stå i garagen og tage toget og bussen, siger Karsten Nonbo, som også sidder i Trafikudvalget i Folketinget.

Lys fremtidKarsten Nonbo ser i det hele taget fremtiden som meget lys. Danmark har fået en økonomisk fordel ved at stå for Femer Bælt broen, og ved at give fremtidige rabatter ved at køre over to broer, kan man dels få svenskerne til at vælge Sjælland frem for færgerne i Sydsverige – og dels kan man få folk på Østfyn til at tage over to broer til Tyskland og så undgå trafikken ned gennem Jylland. Og spare på CO2 udslippet.

- Bro og færger bliver en del af forhandlingsoplægget til roadpricing. Vi skal både vurdere betalingen at køre mellem Holstebro og Herning samt mellem Korsør og Nyborg – det kunne måske komme til at koste det samme, siger Karsten Nonbo.