Roadpricing bør erstatte bilafgifter

Danske politikere holder igen med roadpricing, fordi de er bange for vælgerne, mener trafikforsker. Vi ser tiden an, lyder det fra trafikordfører.

Mens bilkøerne bliver længere og længere, tøver politikerne med at indføre brugerbetaling på vejene af frygt for vælgerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Dennis Lehmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Roadpricing for både lastbiler og person­biler er i dag modent til at blive gennemført. Teknisk virker systemet, siger man hos IT-selskabet Kapsch TrafficCom i Østrig, der har leveret roadpricing-systemer, som omfatter både lastbiler og personbiler, flere steder i verden – bl.a. i Portugal. Men danske politikere er bange for vælgerne, mener trafikforsker Harry Lahrmann.

Lektoren ved Aalborg Universitets institut for samfundsudvikling og planlægning mener, at roadpricing netop passer bedre til Danmark end mange andre lande. Harry Lahrmann var med i en arbejdsgruppe under Trængselskommissionen, som afleverede en rapport til daværende transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) om roadpricing. Kommissionen talte varmt for roadpricing for at løse trængselsproblemerne herhjemme, men regeringen var ikke positiv. Det var ikke det, man ville.

Men teknisk er der i dag ingen problemer med at indføre roadpricing.

Den bedste løsning

»I forbindelse med omlægning af afgifter på person- og varebiler ville roadpricing være den bedste løsning. Det vil måske tage fem år at implementere den GPS-styrede roadpricing, men så kunne bilister i begyndelsen vælge, om de ville have en bil med eller uden roadpricing – og så betale de nuværende afgifter,« siger Harry Lahrmann.

Han understreger, at det er vigtigt, at roadpricing kommer til at gælde alle veje – for gjaldt den kun motorveje, ville alle undgå motorvejene. Samtidig skal det også være billigere at køre uden for myldretid.

»Men jeg tror ikke, at det vil blive indført under den nuværende regering. Den er bange for vælgerne. Det bliver en borgerlig regering, der kommer til at indføre roadpricing. Anders Fogh Rasmussen (V) havde planerne klar i 2008 – inden finanskrisen – baseret netop på en GPS-løsning. Roadpricing passer jo godt til en liberal tankegang,« siger Harry Lahrmann.

Hos DTL-Danske Vognmænd var man med til kaste grus i maskineriet i forhold til den tyske roadpricing-model for lastbiler, den såkaldte »Maut«.

»Vi var ikke tilhængere af »Mauten« i begyndelsen, og der var jo også mange børnesygdomme. Men nu virker det tilfredsstillende. Om systemet også kan bruges til personbiler, ved jeg ikke. Det er vigtigt, at der ikke kan svindles, og det bliver svært at kontrollere på mindre veje,« siger Ove Holm, underdirektør i DTL-Danske Vognmænd.

Elektroniske kørselsafgifter har været kendt gennem mange år fra bl.a. Tyskland gældende for lastbiler over 12 ton.

Afgiften bestemmes gennem en GPS-enhed i OBUen (on-board-unit). Desuden er der særlige »Maut«-galger over vejene, som kommunikerer med lastbilernes OBU og kontrollerer, om denne virker.

Lastbilerne måles bl.a på motorvejsnettet i Tyskland. Har man ikke tændt for sit anlæg (OBU), opdager systemet det ved passage af »Maut«-stationerne/galgerne, hvorefter det bliver en sag for politiet.

Teknisk vil det herhjemme være en hjælp med roadpricing til at få vejafgift fra lastbiler, som det sker i Tyskland med »Mauten«.

»Spørgsmålet er, om det kan overføres til private borgere, ligesom hele det juridiske spørgsmål med overvågning og retssikkerhed skal drøftes. Vi går jo også ind for fotoovervågning med nummerpladegenkendelse som kontrol,« siger Ove Holm.

Roadpricing-elementer vil vokse

Hos Kapsch i Østrig er man sikre på, at behovet for at kombinere forskellige elementer i trafikken bliver meget større fremover – inklusive roadpricing.

»Alene udgifterne til vedligeholdelse af veje vil være svære at betale uden en form for elektronisk betaling. Betaling er vigtig for økonomien,« siger Georg Kapsch, CEO i Kapsch TrafficCom.

Han mener også, at det bliver en udfordring at kombinere de mange forskellige systemer og standarder, der findes i Europa, og i USA er der alene fire forskellige. Men det kan teknisk lade sig gøre. Kapsch har leveret det mange gange.

»Betaling, når man kører, er en fordel, fordi man får alle køretøjer med – også udenlandske. Vi står ofte for både at sætte systemerne op og sende regningerne til ejerne af køretøjerne på vegne af vejmyndighederne – både ved GPS-anvendelse og andre betalingsløsninger. Men det kunne også være et flådestyringsfirma,« siger Peter Ummenhofer, vice president i solution and product management, Kapsch TraficCom.

I USA er der betalingssystemer, hvor det er muligt at betale mere for at kunne køre i baner med bedre fremkommelighed. Andre steder betaler man mindre, hvis der er flere personer i én bil.

Faktisk sætter kun fantasien grænser for, hvad man kan få ud af betalingssystemer som roadpricing.

Senest har Tyskland netop vedtaget at forlænge sit »Maut«-system til 2018 – foruden på motorveje og motortrafikveje også på 1.100 kilometer nye veje. Desuden udvides betalingen fra lastbiler over 12 ton til lastbiler over 7,5 ton. Forbundskansler Angela Merkel har dog tidligere udtalt, at hun på længere sigt ønsker, at »Mauten« kommer til også at omfatte personbiler.

Vi venter på tyskerne

Venstres trafikpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, mener, at det vigtigt, at Danmark ikke begynder med roadpricing, før det er teknisk forsvarligt.

»Lige nu ser vi tiden an og følger bl.a. Tyskland, som også har planer om at indføre en form for roadpricing for personbiler, hvor de i dag kun har deres betalingssystem for lastbiler. Vi vil ikke – som med IC4-togene – være prøveklude. Et system skal være afprøvet i udlandet først, og så skal det være til at betale,« siger Kristian Pihl Lorentzen til Business Transport. Han peger desuden på, at Danmark bl.a. kunne vælge den model, der i øjeblikket findes i Østrig for personbiler med vignet, som er let at administrere og til at betale, men mener ikke, at man kan lade danske bilister betale mere for at køre, end det er tilfældet i dag.

»Når det gælder roadpricing, skal det på længere sigt være et avanceret system, som alle danske og udenlandske køretøjer kan omfattes af – inklusive, at betalingen kan differentieres for tidspunktet, der køres på – og hvor, der køres. Det skal gælde alle veje. Ét er sikkert, ændret bilafgiftssystem skal ikke gennemføres med bind for øjnene – og der skal ikke kunne svindles,« siger Kristian Pihl Lorentzen, der ikke mener, at han har kendskab til et system, der er gennemprøvet. Heller ikke det fra Østrig.

Han understreger, at udspillet lige nu er regeringens, som har haft nye bilafgifter skrevet ind i deres regeringsgrundlag fra begyndelsen. Det er dog endnu ikke sket noget på området.

»Bilafgifterne skal være teknisk baserede, og der må ikke ske nogen form for dobbeltbetaling. Lige nu venter vi på regeringens udspil,« siger Kristian Pihl Lorentzen.

Det er ikke lykkedes Business Transport at få en kommentar fra regeringspartierne.