Rivaler sender børsdarling i frit fald

Stigende konkurrence fra internationale giganter går hårdt ud over den danske børsdarling Ambu A/S.

Foto: Dennis Lehmann. Den høje aktiekurs skyldes bl.a. store forventninger til salget af det store håb kaldet aScope. Det er et kamera, der kan føres ned i luftvejene på patienter, så læger kan se, hvad der sker dernede.
Læs mere
Fold sammen

På bare tre uger er aktiekursen for Ambu A/S faldet med en fjerdedel med milliardtab for aktionærerne til følge.

Det skriver Finans.

Det er ifølge iagttagere sket, efter at store virksomheder som Olympus og Boston Scientific melder sig på vej i konkurrence med den danske virksomheds kerneprodukt.

»Ambu har fundet en niche, hvor selskabet har været et af de første. Men bare inden for de seneste måneder har vi set flere andre virksomheder, som har kastet sig over noget lignende. Det skræmmer markedet,« siger Morten Larsen, aktieanalytiker i ABG Sundal Collier til Finans.

Ambu er i de seneste år vokset markant og rundede med det nye årsregnskab i sidste uge en omsætning på 2 mia. kr. Væksten har givet sig udslag i en hastigt stigende aktiekurs, så virksomheden ved regnskabsårets afslutning var 17 mia. kr. værd.

Den høje aktiekurs skyldes bl.a. store forventninger til salget af det store håb kaldet aScope. Det er et kamera, der kan føres ned i luftvejene på patienter, så læger kan se, hvad der sker dernede.

Indtil nu har Ambu skilt sig ud fra konkurrenterne ved at lave produktet til éngangsbrug, så man undgår evt. smittefare mellem patienterne.Imidlertid melder japanske Olympus, herhjemme bedst kendt for digitalkameraer, sig klar til at gå ind på markedet for visualiseringsudstyr til engangsbrug. Det skal ske med en ny forretningsmodel.

»Første skridt på vejen mod denne model vil være at udvide vores aktiviteter inden for udstyr til engangsbrug,« skriver topchef Hiroyuki Sasa i selskabets nylige årsrapport, der viste en omsætning på 51,6 mia. kr.

Samtidig har medicogiganten Boston Scientific med en årlig omsætning på 50 mia. kr. for nylig købt virksomheden Endochoice, der også laver udstyr til engangsbrug.Ifølge Ambu-topchef Lars Marcher er der dog ingen grund til bekymring.

»Der er ikke nogen ændringer på konkurrencesituationen. Ambu er stadigvæk totaldominerende inden for det her marked for engangsskoper,«