Rival vokser mere og banker Arla

Arla får baghjul af sin hollandske rival, FrieslandCampina. Selskabets salg voksede med 10 procent til 90 mia. kr. sidste år.

epa04921792 Dutch Queen Maxima (C) visits a cheese factory of FrieslandCampina in Workum, The Netherlands, 09 September 2015. EPA/KOEN VAN WEEL Fold sammen
Læs mere
Foto: KOEN VAN WEEL

En af mejeriselskabet Arlas største europæiske rivaler, hollandske FrieslandCampina, har mere gang i væksten end Arla. Det fremgår af den hollandske mejerikoncerns 2017-regnskab.

Mens FrieslandCampinas omsætning steg med 10 procent til 90 mia. kroner i 2017 i forhold til 2016, steg Arlas med otte procent til knapt 78 mia. kroner. Driftsoverskuddet faldt med 21 procent til 3,3 mia. kr.

Ligesom det var tilfældet med Arlas omsætning steg FrieslandCampinas omsætning på grund af højere salgspriser på mejeriprodukter i 2017, mens hollænderne oplevede hårdere konkurrence og lavere priser i Europa.

FrieslandCampinas salgsvækst skyldtes hovedsagelig stigende priser på ost og smør i anden halvdel af regnskabsåret.

FrieslandCampina oplevede især fremgang i salget af forbrugerprodukter i Sydøstasien, Kina og Afrika. Blandt andet steg salget af pulvermælk til børn.

Selskabet venter, at den globale produktion af mælk stiger yderligere i år. Som følge af lavere markedspriser i Europa regner FrieslandCampina med, at efterspørgslen efter mælkeprodukter dermed vil stige.