Ritzau redigerer nu færdige avissider

Hårde tider på avisredaktionerne får nu flere til at tage utraditionelle metoder i brug for let og billigt at fylde de annoncetomme sider. En problematisk udvikling, mener medieforsker.

Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De sløje nøgletal i den danske lokalpresse åbner nu et helt nyt og bemærkelsesværdigt forretningsområde for nyhedsbureauet Ritzau.

En ny aftale med Helsingør Dagblad betyder, at Ritzau er begyndt at levere færdige avissider til den hårdt prøvede lokalavis. Prioriteret, redigeret, layoutet og lige til at sende i trykken. Til årsskiftet følger en lignende aftale med MetroXpress og 24timer og i de kommende måneder forventer Ritzaus ledelse at lukke aftaler med andre aviser, der kan se økonomisk fornuft i en færdig pakke fra Ritzau.

Selv om mange aviser i dag bruger masser af Ritzau-telegrammer er aftalerne bemærkelsesværdige, fordi Ritzau nu selv udvælger historierne og prioriterer dem i forhold til hinanden. Et job, der normalt tilhører avisens redaktører. På Helsingør Dagblad kom de første sider i avisen i sidste uge og fremover vil 6-7 sider i gennemsnit være produceret af Ritzau. Det drejer sig om indlandsstof, udlandsstof, sport og kriminalstof.

Chefredaktør Klaus Dalgas har ingen skrupler ved at overlade store dele af avisens redigering og prioritering til et nyhedsbureau.

»Jeg har stor tiltro til Ritzau og mener ikke, at vi i lokalpressen har bedre styr på, hvad der sker på f.eks. Christiansborg end Ritzau,« siger han og peger på, at aftalen med Ritzau gør det muligt for redaktionen at koncentrere sine ressourcer om den lokale nyhedsdækning.

»Og så er vi jo i løbende kontakt med Ritzau, ligesom jeg til enhver tid kan gå ind og ændre i de sider, som de afleverer,« siger Klaus Dalgas. Helsingør Dagblad ejes af Søndagsavisen og har ligesom mange andre lokalaviser måttet skære ned i medarbejderstaben, der nu er nede på 10 redaktionelle medarbejdere inklusiv chefredaktøren.

Fraværet af annoncer efterlader desuden god plads på de 32 sider, som avisen udkommer i fem af seks ugentlige udgivelsesdage.

Nye forretningsområder
På Ritzaus Bureau har man gennem længere tid jagtet nye forretningsområder, og adm. direktør Lars Vesterløkke håber, at mange aviser vil købe færdige sider tilpasset deres eget layout.

»Vi har store forventninger til det her forretningsområde. Avisernes behov for at spare penge er blevet større og på den her måde, vil læserne ikke få et dårligere produkt,« siger Lars Vesterløkke, der også håber, at aftalerne vil være med til at give Ritzau et tættere forhold til sine kunder.

Professor og medieforsker ved Århus Universitet Frands Mortensen betegner den nye aftale som oplagt ud fra en økonomisk synsvinkel. Men tager man de journalistiske og demokratiske briller på, er det imidlertid problematisk, hvis det lykkes Ritzau at sælge sine færdigproducerede sider til mange aviser, fastslår han.

»Principielt er det problematisk, at man overlader udvælgelsen og prioriteringen til Ritzau. Men det er et spørgsmål om grader, for alle ved jo godt, at lokalredaktionerne ikke kan lave alt selv, og alternativet er måske helt at droppe den type stof,« siger Frands Mortensen.

Han tilføjer, at også store mediehuse som Berlingske Medier og JP/Politikens Hus kunne tænkes at bevæge sig ind på det forretningsområde, som Ritzau nu betræder. Ikke mindst i lyset af, at de hver især ejer en række lokalaviser. Ritzau ejes af de danske dagblade.