Rigmands bud skaber strid hos skibsbank-ejere

Finansmanden Christian Dyvig vil give 4 mia. kroner for Danmarks Skibskredit. Strid i ejerkredsen, om hvorvidt buddet er højt nok, sætter salget i stå.

Dyvig er ikke bleg for tanken om at købe lidt skæve aktiver. I 2010 købte han sammen med blandt andet PFA og ATP FIH af den islandske stat, som havde sat sig på banken, efter at den havde en nærdøds­oplevelse under finanskrisen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als

Ejerkredsen kan ikke blive enige om, hvad Danmarks Skibskredit skal koste, skriver Børsen onsdag. Finansmanden Christian Dyvig og hans selskab C.P. Dyvig står klar med et bud på 4 mia. kroner, men ifølge kilder tæt på salgsprocessen skaber buddet uenighed blandt ejerne, der tæller A.P. Møller-Mærsk, Nationalbanken, Nordea og Danske Bank.  .

Dyvigs bud anses af kilder i branchen for at være yderst rimeligt. Nogle af aktionærerne mener dog, at selskabets gode økonomi kan gøre det til en attraktiv handel for udenlandske kapitalfonde. Derfor giver det mening at undersøge, hvad der er af interesse og eventuelle højere bud fra den front.

Christian Dyvig er tidligere dansk chef for den nordiske kapitalfond Nordic Capital, hvor han blandt andet har tjent en formue på fondens ejerskab af redningsvirksomheden Falck. Han er også hovedejer af legeredskabsvirksomheden Kompan, og for nyligt købte han den kriseramte arbejdstøjsproducent Kwintet, som står bag mærket Kansas.

Gennem flere år har det været diskuteret i ejerkredsen, at Danmarks Skibskredit, tidligere kendt under navnet Skibskreditfonden, skulle sælges. Beslutningen om et salg går fint i tråd med de danske bankers forsøg på at sælge ud af fællesejede selskaber. Det er især Nationalbanken, som gerne vil ud af skibskreditsselskabet. De er ivrige efter at tage imod Dyvigs bud. Nationalbankens strategi er nemlig at sælge ud af fællesejede selskaber.