Rigmænd hælder flere millioner i presset Nørrebro Bryghus

Rigmændene bag Nørrebro Bryghus, Frederik Heegaard og Lars Thuesen, forsøger endnu engang at rette op på mikrobryggeriet og restauranten, som genåbner torsdag med nyt koncept.

Mangemillionær Frederik Heegaard putter endnu engang penge i Nørrebro Bryghus, som genåbner torsdag efter knap tre ugers renovering. Fold sammen
Læs mere
Foto: David Leth Williams
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De har gjort det før, og nu gør de det igen. Rigmændene bag Nørrebro Bryghus, Frederik Heegaard og Lars Thuesen, skyder millioner ind i Nørrebro Bryghus, denne gang for at restaurere mikrobryggeriet og restauranten på Nørrebro i København.

Bryghuset skal være mere nutidigt, mere råt og indbyde til både spisende gæster og gæster, der blot vil have en øl og en snack. Sådan lyder opskriften fra Frederik Heegaard, som ejer 66 procent af Nørrebro Bryghus. Ejerne investerer igen millioner i foretagendet blandt andet for at bevise, at projekt Nørrebro Bryghus kan lykkes - også i form af plus på bundlinjen.

»Det, man laver, skal lykkes. Sådan er det, når man er forretningsmand,« siger Frederik Heegaard, som tjente et trecifret millionbeløb, da han i 2002 solgte feriehusudlejningsfirmaet Novasol til kapitalfonden Polaris. 

I 2003 kastede han sig sammen med Lars Thuesen ud i ølbranchen ved at starte Nørrebro Bryghus, som var med til at sætte gang i strømmen af mikrobryggerier i Danmark. I dag består Nørrebro Bryghus dels af et bryggeri i Hedehusene, hvor der produceres fad- og flaskeøl til restauranter og barer og detailhandlen, dels af restauranten og mikrobryggeriet på Nørrebro.

Frederik Heegaard lægger ikke skjul på sin kærlighed for god øl, men han erkender samtidig, at det har været svært at tjene penge på de gyldne dråber. Og det er ikke tilfredsstillende for ejerne. 

»Hvis det, vi laver, ikke også giver et overskud, er der ikke noget sjovt ved det. Så er det tegn på, at vi ikke gør det godt nok - eller i hvert fald at vores kunder mener, vi ikke gør det godt nok,« siger Frederik Heegaard og fortsætter:

»Jeg vil ikke sige, vi gør det af nød. Men det er en kombination af, at vi godt vil prøve at øge vores omsætning, og at der skal ske noget nyt.«

Det nye, der skal ske med restauranten på Nørrebro, er, at omgivelserne skal fremstå mere afslappet. Inspirationen kommer blandt andet fra New York og London, hvor Frederik Heegaard har bemærket, at stemningen på restauranterne er mere afslappet. Den samme stemning vil han forsøge at skabe med restaureringen af Nørrebro Bryghus. Derfor vil gæsterne fremover blandt andet møde rå vægge med print og lange barer i den toetagers restaurant på Nørrebro.

»Vi laver ikke om på øllet, men vi ændrer rammerne og laver så at sige en ny scene,« siger Frederik Heegaard.

I 2012 skød ejerne millioner ind i deres fællesejede bryggeri ved at eftergive lån for samlet ca. 17,5 millioner kroner til henholdsvis Baldersbrønde Bryggeri og Restaurationsselskabet Nørrebro Bryghus, som udgør den samlede forretning. Kapitalindskuddet kommer oven i de ca. 50 millioner kroner, de to rigmænd tidligere har skudt ind.

Selskabet bag restauranten, Restaurationsselskabet Nørrebro Bryghus, har kørt med underskud langt de fleste år, siden åbningen i 2003. I 2013 lød resultatet på godt og vel minus 1 millioner kroner. Selskabet oplyser ikke omsætningstal men skriver i årsrapporten, at resultatet »er umiddelbart utilfredsstillende.«

Ejerne har i denne omgang skudt omkring 3 millioner kroner af sted på restaureringen, og ifølge Frederik Heegaard kunne det ikke gøres billigere.

»Vi har gjort alt, hvad vi kan for at spare, samtidig med at vi ikke er gået på kompromis med noget,« siger han.

Bryggeriet i Hedehusene drives under selskabet Baldersbrønde Bryggeri, og her har tallene heller ikke været for gode - dog er resultatet for 2013 bedre end året før.

Årets resultat viser et driftsresultat før af- og nedskrivninger på ca. en halv million kroner, og er dermed i modsætning til de foregående år positivt. Men hvad der er vundet på specialølbryggeriet i Hedehusene er altså tabt på restauranten. Men restauranten på Nørrebro er hjerteblod for ejerne.

»Vi sælger meget, meget mere øl på andre restauranter og i butikkerne, men vi vil gerne have restauranten i Ryesgade som en form for flagship store,« siger Frederik Heegaard.

»Vi synes, det er sjovt at have Nørrebro Bryghus i Ryesgade, men vi vil selvfølgelig også gerne have, at det er et sted, der hviler i sig selv økonomisk, og det tror vi på, at vi kan få nu efter de tre røde år,« siger ejeren.

Den nyrenoverede restaurant åbner for gæster torsdag eftermiddag efter to en halv uges arbejde.