Rickard Gustafson har styret SAS ud af problemer før – kan han gøre det igen?

Den administrerende direktør i SAS har været manden, der kæmpede selskabet på benene efter finanskrisen, og som nu har leveret overskud fire år i træk. Indtil videre har pilotstrejken i det skandinaviske flyselskab varet fra fredag til og med tirsdag, og selskabet vurderes at være katastroferamt igen. Spørgsmålet er, om Rickard Gustafson igen kan kæmpe SAS ud af problemerne og tilbage på vingerne.

Rickard Gustafson fik jobbet som administrerende direktør i 2010 og tiltrådte året efter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

SAS er endt i en prekær situation, der logistisk kan være svær at se sig ud af med stribevis af aflysninger. Det fik den administrerende direktør for imperiet til at gå stille op til kameraerne for at give en syngende svensk undskyldning.

I sin hvidternede skjorte gik Rickard Gustafson fredag på de sociale medier for at undskylde, at konflikten mellem SAS og deres piloter er endt med at være til gene for flyselskabets kunder.

Piloternes overenskomstforhandlinger gik i hårdknude natten til fredag og har siden medført en pilotstrejke, der mandag har kostet knap 280.000 passagerer deres rejser på strejkens fem første dage.

Rickard Gustafson er administrerende direktør i SAS og har været det siden 1. februar 2011. De seneste otte år har han styret selskabet med hård hånd efter finanskrisens overskyggende konsekvenser for det skandinaviske selskab, og SAS-chefen er tidligere blevet beskrevet som »historien om humlebien, der rent faktisk kan flyve« af Jyllands-Posten, fordi det lykkedes ham at styre flyselskabet ud af konstant truende konkurser i årene efter finanskrisen.

En strategi, som han – indtil videre – har haft succes med, og for fjerde år i træk har han leveret overskud, efter at SAS i årevis var plaget af enorme underskud og katastrofelignende tilstande. Det er lykkedes for ham ved at spare alvorligt på blandt andet lønninger, som har givet ridser i lakken i forholdet mellem de ansatte og SAS.

Rickard Gustafson, adm. direktør i SAS

»Undskyld, at vi ikke lever op til den tillid, I har givet os.«


Med opgøret med SAS-piloterne, der angiveligt koster op mod 100 mio. svenske kr. om dagen, kan SAS være på vej ud i katastrofelignende tilstande igen, spåede analysechefen i Sydbank allerede fredag, på trods af at SAS' regnskab for 2017 var det bedste i 20 år.

Dermed skal Rickard Gustafson være manden, der – igen – skal kæmpe SAS ud af den pilotstrejke, som »sender SAS på katastrofekurs«, og som gør, at »SAS skal igen til at tænke på at overleve«.

»Kære kunder,« indleder Gustafson.

»Undskyld, at vi ikke lever op til den tillid, I har givet os.«

Spørgsmålet er, om det er nok.

Besparelserne spænder ben

Rickard Gustafson var ellers forholdsvist ukendt blandt SAS-ansatte, da han overtog chefstillingen fra Mats Jansson for nu otte år siden.

Han begyndte sin tid i SAS med at sortere bagage, tjekke kunder ind og servere morgenmad på en flytur fra København til Stockholm for at mærke alle funktioner af selskabet.

I efteråret opsagde piloterne deres overenskomster et år før tid, og det har indtil videre resultereret i fem dage, hvor SAS er 1.500 piloter i undertal på grund af strejken. Det ser ud til, at SAS-redningen er den, der spænder ben for selskabet i disse dage. Da piloterne tilbage i august 2018 opsagde den daværende overenskomst, der i forvejen havde haft en svær fødsel årene forinden, skrev Berlingske i september følgende:

»Gustafson lancerede en spareplan, som krævede store indrømmelser fra medarbejdernes side, og selv om de hårde forhandlinger lagde grunden til det nu genrejste SAS, gav de også ridser i lakken i forholdet mellem SAS og medarbejderne.«

Dertil kommer, at datterselskabet SAS Irland, der rekrutterer gennem et bemandingsbureau, og SAS' underleverandører som CityJet ifølge piloterne er med til at dumpe deres lønvilkår, og som »efter alt at dømme er forhandlingsklimaet mellem SAS og piloterne dårligt«.

Det er Gustafsons besparelser, der har fløjet SAS ud af konkurskriserne for år tilbage.

Spørgsmålet er, om besparelserne, der i disse dage koster ham 100 mio. svenske kr. i døgnet, kan sende ham og selskabet ud på et skråplan igen.

»Jeg beklager og tak for jeres tålmodighed,« siger Gustafson til sidst i sin video.

Indtil da må passagererne vente og se, hvornår Gustafson er nået til enighed med sine piloter og er på vingerne igen.