Revolutionerende automatgear på VW

VW er på vej med et syvtrins automatgear, der gør bilen så økonomisk, at man får tilskud fra staten.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Syv trin har den nye DSG-automatgearkasse fra VW, som præsterer både bedre brændstoføkonomi og et bedre miljø end en normal manuel gearkasse. Ingen person kan skifte lige så godt manuelt – og med syv trin, hvor det syvende er et ekstra økonomisk overgear, kører man nærmest trinløst.

Vælger man at se på en Golf med 1,4 liters TSI- teknologi, kører en model med manuel gearkasse 15,9 km/l – med syvtrins DSG-gearkasse opnås 16,9 km/l – samtidig falder CO2-emissionerne fra 149 til 139 CO2 pr. kilometer.

Under danske forhold har det flere fordele, at den forbedrede økonomi får bilen til at runde de 16 km/l i benzinudgaven, så opnås nemlig en besparelse på 3.600 kr., så salgsprisen bliver cirka 150.000 kr. plus moms på gule plader.

Dieseludgaven kører 19,2 km/l i gennemsnit, og her får man 5.600 kr. i støtte fra staten, så prisen bliver cirka 160.000 kr. plus moms.

Eksperter forventer, at DSG-bilerne vil have en større gensalgsværdi end biler med normal gearkasse, og så er de ekstra penge til den specielle gearkasse tjent hjem. Dertil kommer så den bedre brændstoføkonomi. Sammenligner man den nye DSG-gearkasse med et gængs automatgear af convertertypen, er brændstofbesparelsen på 20 procent. I forhold til en normal manuel gearkasse op mod 12 procent. Benzinudgaven er mest smidig at køre i, hvorimod dieseludgavens skiftebevægelser virker lidt mere stakato, men der er tale om gradsforskelle.

ErhvervsBladet.dk prøvede den nye gearkasse i bjergrigt terræn vest for Barcelona for nylig, og det er en stor behagelighed at køre med den nye teknik, som først vil blive introduceret i Golf- serien og siden i andre modeller fra koncernen – sidst på året kommer det i Caddy.

Under kørslen er der er tale om helt bløde skiftebevægelser, og vælger man selv at skifte gearene, hvilket kan ske ratbetjent, kan man bruge systemet til motorbremsning og spare på bremserne – en stor fordel ved bjergkørsel.

Gammel teknikKoblingen i den nye DSG-gearkasse arbejder ikke som i DSG 6-gearkassen, som fremover vil være for de kraftige motorer, i et oliebad, men er tør, og det er blandt årsagerne til, at VW har kunnet forbedre effekten på så mange områder. DSG 7-gearet er i øvrigt 16 kg lettere end DSG 6-gearet.

Der er tale om dobbelt kobling (kobling og modkobling), hvor den ene tager sig af de ulige gear og den anden de lige gear. På sigt vil man kunne præsentere DSG 7-teknologien i alle VW-gruppens biler.

Det sker, når man har løst blandt andet kølingsproblemerne. DSG 7 i forbindelse med TDI vil passe glimrende sammen med hybridteknik senere.

Teknologien er dog ikke ny, men blev udviklet lige efter krigen af entreprenør og traktorproducenten Pullerz i USA. VW begyndte sin forskning midt i 90’erne.

Begrænsningen med DSG 7 er, at momentet ikke må overstige 250 Nm, og det betyder, at man både kan bruge bilen til 122 hestes TSI- og 105 hestes TDI-motorer.

Det er fem år siden, VW præsenterede sin sekstrins DGS-gearkasse, der er en slags intelligent automatgearkasse med dobbelt kobling, og det vakte berettiget opsigt. DSG-andelen udgør i dag 28 procent af solgte Passat Variant-udgaver, 24 procent i Touran og cirka ti procent i Golf. Med det nye syvtrins gear forventes en stigning.

Mange var skeptiske over for holdbarheden, da DSG 6-gearkassen kom frem, men systemet har været meget stabilt. Gearkassen har også været genstand for utallige test i prøvebænk og i landevejstests – 60.000 km i prøvestand og to mio. km landevejstest. Holdbarheden i den nye gearkasse er sat til 300.000 km, hvilket svarer til andre gearkasser.

DSG 7 bygges på en fabrik i Köln – p.t. 750 enheder om dagen, men med mulighed for en fordobling senere. DSG-gearkassen, som bruges til de mere heftige biler, bygges i dag i netop 1.500 enheder om dagen, men de tal kan justeres indbyrdes alt efter efterspørgsel.