Revisorkrigen er slut – en ny kan begynde

For en uge siden begravede KPMG og EY officielt stridsøksen. Det underholdende erhvervsdrama er slut. Eller ændrer måske bare karakter? En ny kamp om kunder og tillid er i gang. KPMG, som blev voldsomt ramt, sætter alt ind på at blive den bedste revisions- og rådgivningsvirksomhed, siger KPMGs globale topchef John B. Veihmeyer.

Foto: Michael Bothager
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Et underholdende erhvervsdrama er slut. Sjældent har revisorbranchen kastet så mange konfliktfyldte nyhedshistorier af sig. Og sjældent har der været så mange følelser uden på tøjet i en ellers lidenskabsløs revisorbranche. Revisorerne lever normalt et stille og seriøst liv i medierne. Og erhvervsdramaer holdes normalt indendøre af hensyn til kunderne og butikkens renommé.

Men de seneste syv måneder har KPMGs tidligere frontfigur i Danmark, Jesper Koefoed, hidsigt duelleret for åbent tæppe med først KPMGs daværende globale bestyrelsesformand Michael Andrew og derefter KPMGs nye, danske frontfigur Thomas Hofman-Bang.

Og hvad der skete for syv måneder siden, er da også langt fra normalen. Det er ikke hverdagskost i revisorbranchen, at en aflægger af et af de fire globale revisionsnetværk stempler ud for at fusionere med en af de andre fire globale konkurrenter. Det var imidlertid, hvad der skete, da Jesper Koefoed i november sidste år meldte sig ud af det globale KPMG-netværk for at forlove sig med ærkerivalen EY.

Men pludselig ånder alt nu fred igen. I hvert fald udadtil. Efter syv måneders strid, en tur i retten i Schweiz, grønt lys til fusionen fra myndighederne og hårde forhandlinger blev KPMG og EY enige om vilkårene, så de danske KPMG-udbrydere kunne træde ud af det globale KPMG-netværk.

Striden er fortid. Væk er de knubbede ord. Væk er mishagsytringerne. I hvert fald udadtil. Følelser går jo ikke bare væk. Og mange kunder er formentlig stadig indebrændte over det knap så kønne forløb, som har kostet dem unødigt besvær. Den slags koster tillid. Ikke mindst i revisorbranchen, hvis leverancer er knyttet ekstremt tæt til kundens forretning og dermed i høj grad bygger på et tillidsfuldt forhold. Virksomheder skifter ikke bare revisor for et godt ord.

Men med separationsaftalen kan altså både det nye KPMG og det nye EY udadtil trække en streg i sandet og begynde på deres nye fremtid i Danmark. Og det er da også det budskab, toppen af det globale KPMG-netværk rejser rundt med.

Berlingske har mødt den nye formand for det globale KPMG-netværk, amerikaneren John B. Veihmeyer, på Østerbro, hvor KPMG-netværket har etableret sig for at indtage det danske marked.

»Det er tid til at se fremad, ikke bagud. Vi lancerer nu det nye KPMG, så vi kan servicere store virksomhedskunder i Danmark på samme måde, som vi gør på alle andre markeder,« siger John B. Veihmeyer.

Konfliktfyldte forsidehistorier er ødelæggende for kundernes tillid, lader han forstå og glider derfor behændigt af på spørgsmål som, hvorfor Jesper Koefoed mon forlod KPMG-netværket for at forlove sig med EY, der var endt som en forpjusket fugl efter tab af markedsandele og udsigt til et retligt efterspil efter Roskilde Bank-krakket.

John B. Veihmeyer smiler blot venligt og konstaterer, at forløbet er velbeskrevet, og at Jesper Koefoeds udtræden skyldes unikke omstændigheder, som har meget lidt at gøre med KPMG-netværket. Derfor frygter han heller ikke flere udmeldelser.

»På nuværende tidspunkt er årsagen ligegyldig. Det hele handler om kunderne. Det mest uheldige ved den her situation er ikke, hvad det har gjort ved KPMG. Vi er stærke og klarer os godt. Det mest uheldige er, hvad det måtte have haft af konsekvenser for vores kunder,« siger John B. Veihmeyer.

John B. Veihmeyer er relativt ny på posten som formand for det globale KPMG-netværk. Han tiltrådte i marts og havde næppe valgt at lægge vejen forbi Danmark så kort efter sin tiltræden, hvis ikke det var for det danske udbrud fra KPMG-netværket. Derfor lignede det den perfekte timing, at KPMG og EY kort inden, at Berlingske mødte John B. Veihmeyer, meddelte, at de var blevet enige om en aftale, der endegyldigt separerede KPMG-udbryderne fra det globale KPMG-netværk. Men KPMG-formanden falder ikke for fristelsen til at pynte sig med lånte fjer.

»Faktisk var det en tilfældighed, at det faldt på plads, så vi kunne offentliggøre det i dag,« siger han.

Den 59-årige amerikaner var på lynvisit i Danmark for at møde nuværende og måske kommende KPMG-kunder. Foreløbig har KPMG en beskeden bastion i Danmark. Med Jesper Koefoeds udmeldelse blev KPMG-netværkets danske forretning mere eller mindre udraderet. Ifølge KPMG-udbryderne har 97 procent af kunderne valgt at fortsætte i det fusionerede EY-KPMG. Men vigtige profilkunder som Carlsberg og A.P. Møller-Mærsk har også vendt ryggen til KPMG-EY-fusionen og er gået til det nyetablerede KPMG.

Sammenlignet med Deloitte, PWC og EY er KPMG stadig størrelsesmæssigt en dværg på det danske marked. KPMG har omkring 200 ansatte, mens EY efter fusionen har over 1.700. PWC har ligeledes omkring 1.700. Deloitte har 2.253 ansatte. Også globalt er KPMG den mindste og langsomst voksende af de fire store revisionsfirmaer.

Men størrelsen skal man ikke hænge sig for meget i, mener John B. Veihmeyer.

»Vi omsætter for 23 milliarder dollar globalt og har næsten 160.000 ansatte. Vi er rigeligt store til at betjene verdens største kunder. Det handler ikke om størrelse, men om kvaliteten af vores arbejde. Og om hvorvidt vi opfattes som den bedste på markedet. Der er vigtige danske virksomheder, som har valgt at arbejde sammen med os i Danmark. Og vi har vigtige multinationale kunder i vores globale netværk, som har væsentlige aktiviteter her, og 90 procent af dem fortsætter med KPMG i Danmark,« siger han.

John B. Veihmeyer hæfter sig ved, hvad KPMG siden november faktisk har fået genopbygget i Danmark. Og hvor hurtigt det gik med at få brandslukningen i gang.

»Jeg tror, at enhver, der har fulgt med i, hvad der er sket de seneste syv måneder, er imponeret over, hvor langt vi er kommet på så kort tid under Thomas Hofman-Bangs ledelse med support fra det globale netværk. Flere af vores globale ledere har lagt deres daglige arbejde til side for at sætte alle kræfter ind på den her opgave. Det har været meget imponerende at opleve. I KPMG kalder vi os selv en familie, og det er også sådan, at det føles. I den her situation havde én i familien brug for hjælp, og vi havde folk fra hele organisationen, der meldte sig for at hjælpe,« siger John B. Veihmeyer.

Han ønsker ikke at fortælle, hvor meget KPMG til dato har investeret i at få den nye danske KPMG-organisation etableret, men han gør det klart, at der fortsat er fuld opbakning – også økonomisk – fra KPMG-netværket til det nye danske KPMG.

»Jeg tror, at vi har demonstreret vores dedikation, og vi er klar til fortsat at yde hvilken som helst støtte, der yderligere måtte være behov for,« siger John B. Veihmeyer.

KPMG har endnu ikke foretaget opkøb i Danmark, men det kan komme, lader KPMG-formanden forstå.

»Jeg forventer ikke opkøb på revisionsområdet. På skatteområdet er vi godt dækket ind med tilknytningen af Accura Tax. Men inden for anden rådgivning og konsulentvirksomhed gør vi som i resten af verden. Vi kigger efter opkøbsmuligheder og gerne med et mere regionalt fokus,« siger han.

Revisorkrigen er officielt ovre. Et nyt slag om kunder og markedsandele er i gang. Tiden vil vise, hvem der har mest stående på tillids- og troværdighedskontoen, og hvem der bliver de virkelige vindere efter revisorkrigen.