Returneret elektronik koster milliarder

Mere og mere elektronik kommer retur for at blive byttet eller repareret. Det koster svimlende summer.

Stadig større mængder af forbrugerelektronik kommer retur til forretningerne. Det koster dyrt. Arkivfoto: Sandy Huffaker, AFP/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Forbrugerne returnerer så store mængder af elektronikprodukter, at det alene i USA i år har kostet næsten 97 milliarder kroner at håndtere.

De svimlende tal er gjort op af konsulentfirmaet Accenture, som har set på, hvad det koster at tage imod, reparere, genindpakke og gensælge returnerede produkter. 17 milliarder dollars eller 96,8 milliarder kroner lyder regningen på i takt med, at antallet af returnerede elektronikprodukter de seneste tre-fem år er steget, skriver dagbladet USA Today.

Kun fem procent har defekter

Set gennem de positive briller er det kun fem procent af de solgte produkter, som kommer retur på grund af defekter. 27 procent skyldes, at køberen har fortrudt, og i 68 procent af tilfældene er de leveret retur, uden at man har kunnet finde fejl på dem. Hvis blot denne sidste gruppe kunne bringes en procent ned, kunne en typisk, større forhandler spare omkring 21 millioner dollars i modtagelses- og reparationsomkostninger, mens en gennemsnitsforhandler af elektronik kunne stryge 16 millioner af den årlige regning.

»Sælgere og forhandlere bør gøre mere for at adskille deres kundeservice fra andre ved at hjælpe forbrugerne med at forstå, opsætte, bruge og optimere de produkter, som de køber,« siger Mitch Cline, direktør for Accentures elektronik- og teknologigruppe og fremhæver, at den hårde konkurrence betyder, at der kun er en lille indtjening på hvert solgt produkt.