Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
RETTELSE: Artiklen er baseret på en nyhedsartikel fra dagbladet Børsen, der viser sig at være forkert.
Artiklen fra Børsen beskrev, hvordan Post Danmarks kundetilfredshed dumpede og lå dårligt sammenlignet med øvrige europæiske postvæsner. Artiklen var baseret på en redegørelse fra Trafikstyrelsen, som viste sig at være ukorrekt. Post Danmark scorer indeks 71 i kundetilfredshed ifølge den såkaldte EPSI-scorer, hvilket viser sig at være godt.
Danskerne er mest utilfredse med deres postvæsen i en europæisk sammenligning, som dermed må ses som en ørefigen til Post Danmark. Det skriver Børsen.
Post Danmark kan ikke genkende konklusionen og anerkender ikke metoden i rapporten, som er udarbejdet af Trafikstyrelsen.
Den skriver blandt andet:
»Post Danmark ligger meget lavt i tilfredshed sammenlignet med Posten A/B, Sverige og blandt andet Polen, der alle kun scorer 70-71 procent i tilfredshed, hvilket er det laveste blandt de undersøgte lande. Stort set alle scorer over 85 procent tilfredshed, og en række ligger over 90 procent,« skriver Trafikstyrelsen i rapporten.
I Post Danmark anerkender kommunikationschef Morten O. Nielsen ikke måden, som sammenligningen er lavet på og understreger, at kundetilfredshenden er stigende.
»Jeg kan ikke genkende den måde at gøre det op på. IPC (International Post Corporation red.) har forkastet den måde at gøre det op på, men altså, når alt det er sagt, så er vi ekstremt fokuserede på at have tilfredse kunder. For det er det, vi skal leve af,« siger han,« til Børsen.
På trods af Europas næsthøjeste porto-priser, har Post Danmark måttet lukke posthuse og reducere personalet, fordi danskerne sender færre og færre breve. I denne uge varslede koncernchef for Postnord Håkan Ericsson nye nedskæringer efter nedlæggelsen af 1.500 stillinger årligt de senere år.Ifølge rapporten faldt antallet af posthuse fra 114 til 72 i perioden 2009-2012 - et fald på 37 procent.