Renault vil samarbejde med Lada

Bil. Renault ser mod øst i bestæbelserne på at løfte forretningen.

Det russiske bilmarked er uhyre vigtig for de europæiske bilproducenter. Bilsalget eksploderer på det russiske marked og det er for alvor her, at de kommende års vækst skal hentes. Derfor er der gang i samarbejderne mellem de europæiske fabrikker og de russiske.

Senneste eksempel er fra Renaults verden, hvor topchefen, Carlos Ghosn netop har underskrevet et såkaldt Memorandum of Understanding sammen med Sergey Chemezov, der står i spidsen for Russian Technologies og samtidig er formand for bestyrelsen i AvtoVAZ.

Det fremtidige partnerskab mellem AvtoVAZ og Renault kommer bl.a. til at betyde, at de to virksomheder sammen vil forny Lada-mærket og det samme gælder for AvtoVAZ' produktprogram. Det skal ske ved at dele teknologisk ekspertise og know-how.

Det nye, fælles holdingselskab vil blive ejet i fællesskab (50/50 procent) af Russian Technologies og Renault. AvtoVAZ og Renault vil fremover kunne dele knowhow og teknologi - særligt inden for produktion og markedsføring. AvtoVAZ har i dag en produktionskapacitet på over en million biler om året. Det overordnede mål for partnerskabet er at forbedre produktkvaliteten, således at AvtoVAZ' produkter bliver mere attraktive og konkurrencedygtige.

Partnerskabet vil også omfatte et samarbejde om motorer og gearkasser, som vil blive leveret til både AvtoVAZ' og Renault biler. En investering, der vil være med til at øge Renault's og Renault-Nissan Alliancens konkurrencekraft på det russiske marked.

AvtoVAZ vil desuden kunne drage fordel af Renault's ekspertise inden for platforme og drivliner, hvilket vil hjælpe virksomheden med at forny og styrke Lada's produktprogram.

Med dette nye partnerskab bliver Rusland et af Renault-gruppens hovedmarkeder. Tanken er, at Renault skal konsolidere Lada's salgstal.