Rema 1000 udfordrer Netto med endnu flere butikker i 2015

Discountkrigen fortsætter i 2015. Norske Rema 1000 vil revanchere skuffende 2014 og udfordrer Netto med op til 20 nye butikker i år.

Foto: Betina Garcia. Rema 1000 og den danske administrerende direktør, Henrik Burkal, har klaret sig godt igennem 2014.
Læs mere
Fold sammen

2014 blev ikke helt som forventet for discountkæden Rema 1000.

Omsætningsvæksten levede godt nok op til forventningerne, men alt for få nye butikker blev etableret i Danmark i forhold til målsætningen. Administrerende direktør for den norskejede kæde, Henrik Burkal, erkender, at planen om at åbne op mod 20 nye Rema 1000-butikker ikke holdt.

»11 butikker er ikke nok. Der er mange grunde til, at vi ikke nåede flere i 2014, men generelt kan man sige, at med alle de butiksetableringer, der er i markedet, er det meget, meget vigtigt, at vi åbner de rigtige steder. Alle butikker, vi åbner, skal give mening i forhold til forbrugerne og fremtiden,« siger Henrik Burkal.

Med 11 nye butikker i 2014 er Rema 1000 oppe på 259 butikker i Danmark. Til sammenligning har danskerne 454 Netto-butikker at vælge imellem, mens Kiwi, som er ejet af Dagrofa, har 108 butikker.

Men selvom markedet er hårdt og stort set alle aktører ekspandere med nye butikker, har det utilfredsstillende antal butiksåbninger i 2014 ikke fået Henrik Burkal til at sætte ambitionsniveauet ned. Han satser fortsat på at udvide Rema 1000 med flere butikker i 2015. Målsætningen hedder 15-20 nye butikker baseret på, at markedet udvikler sig lukrativt for discountkæderne.

»Det har været et år med hård konkurrence i markedet. Jeg tror, det er en konkurrencesituation vi vil se fortsætte i 2015, men det er absolut til gunst for forbrugerne. De får lavere priser ud af det, og det er jo vores ball game,« siger Henrik Burkal med henvisning til, at Rema 1000 positionerer sig som discountkæde.

»Vi vil være i en liga for sig inden for discount. Det går den rigtige vej, og vi arbejder ihærdigt videre, « siger Henrik Burkal med henvisning til at Rema 1000 i flere forbrugermålinger er blevet kåret i toppen af skalaen.

Ser man på omsætningen, har Henrik Burkal da også grund til at være både optimist og ganske tilfreds. Rema 1000 klarede sig igennem 2014 med en vækst på 9,5 procent på et dagligvaremarked, der samlet set nærmest stod stille.

»Det er bestemt tilfredsstillende, og det er dejligt at have nået de magiske 10 milliarder kroner i omsætning,« siger Henrik Burkal.

Rema 1000 endte med en omsætning for året på 10,4 milliarder kroner, hvis man ser bort fra moms, hvilket er over 900 millioner kroner mere end i 2013. Væksten skal ifølge Henrik Burkal blandt andet forklares med

»Jeg er virkelig imponeret over, hvad franchisesystemet fører med sig af ejerskab og engagement i kundens tjeneste,« siger han med henvisning til, at alle Rema 1000's butikker fungerer som selvstændige købmænd.

Rema 1000 er ejet af norkse Reitan, som voksede med 7 procent på omsætningen i 2014. Dermed nåede koncernen en omsætning på knap 38 milliarder norske kroner, svarende til omkring 30,7 milliarder danske kroner.