Rema 1000-topchef vil have flere danskere til at levere dagligvarer til hinanden

Discountkæden er godt i gang med en alternativ form for nethandel med dagligvarer, hvor kunderne leverer til hinanden. Den model, mener topchef Henrik Burkal, er fremtiden. Ekspert tvivler på, at der er nok danskere, der vil tage en indkøbspose med til naboen.

Henrik Burkal har i snart 14 år været adm. direktør for Rema 1000 Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Malene Anthony Nielsen

Selv om vi i Danmark har supermarkeder på hvert et gadehjørne og nok til at forsyne 18 mio. forbrugere, har flere aktører kastet sig over nethandel med dagligvarer.

Også Rema 1000, der tirsdag har fremlagt nøgletal, har nu i to år tilbudt kunderne virtuelle hylder med bøf og broccoli. Men modsat de digitale dagligvarekonkurrenter som Nemlig.com og Coop.dk Mad, har Rema 1000 ikke bude til at levere indkøbene.

Hos den norskejede kæde er det i stedet kunderne, der leverer varer til hinanden. Med den deleøkonomiske indkøbservice, Vigo, matcher Rema 1000 kunder, der ikke har tid til at handle, med andre kunder, der alligevel skal ned og handle – eller gerne vil tjene lidt ekstra på at handle for andre.

Og det er en model, som Rema 1000s adm. direktør, Henrik Burkal, tror på er fremtiden for nethandel med dagligvarer.

»Vores nethandel er i en positiv udvikling, og det er klart, at vi skal åbne flere butikker, men vi skal også vokse med Vigo,« siger han.

Med Vigo kan man lave en digital indkøbsliste, som man kan dele med familie eller andre, der alligevel skal en tur i Rema 1000. Kunden, der leverer, får 34 kr. for at levere en indkøbspose og 54 kr. for at levere tre. Herefter får man fem kr. for hver ekstra pose.

I København går der nu ifølge direktøren ca. fem minutter fra en ordre bliver lagt, til den bliver taget til levering.

Ekspert: Mange danskere har for travlt

Selv om flere aktører har kastet sig over nethandel med dagligvarer, er markedet stadig relativt småt herhjemme. Kun godt to pct. af det samlede dagligvareindkøb blev i 2017 foretaget online herhjemme.

En af udfordringerne for mange aktører er, at det er dyrt at levere, når forbrugerne ikke er villige til at betale ret meget, før de i stedet selv tager turen ned i supermarkedet.

Da nethandel med dagligvarer begyndte at røre på sig, undersøgte Rema 1000 også mulighederne og kiggede på bl.a. England, hvor flere af de store kæder har forsøgt sig med det.

»Men selv i England, hvor lagermedarbejdere får lavere lønninger, tandlægen tjener mere, og befolkningstætheden er større, kunne man ikke få det til at hænge sammen. Samtidig skulle man bygge ny logistik, have flere biler ud at køre og risikere færre kunder i butikkerne, så det lagde vi på hylden,« siger han og tilføjer.

»Men så fik vi den her idé, og den betyder, at vi samtidig fjerner nogle biler på vejene og styrker butikkerne,« siger han.

Henrik Burkal vil ikke ud med, hvor meget nethandlen skal vokse, ligesom han heller ikke vil fortælle, hvor stor en del af omsætningen, den udgør i dag.

Ifølge Henning Bahr, der er detailhandelsekspert og adm. direktør i analysehuset Retail Institute Scandinavia, udgør Vigo formentlig stadig en lille del af omsætningen, og han tvivler på, at det for alvor kan blive stort i en tid, hvor danskerne har mere travlt end nogensinde.

»Men jeg er spændt på at se, hvordan de vil vækste det. Det virker meget hyggeligt og lokalt patriotisk. Om det er det mest effektive, vil jeg måske stille mig tvivlende over for. Så jeg har til gode at se, at de overrasker mig positivt,« siger han.

Henrik Burkal er overbevist om, at danskerne gerne tager en ekstra indkøbspose med til naboen.