Rema 1000 går sin sejrsgang i Danmark

En stærk købmandsånd sikrer Rema 1000 det bedste image blandt danske discountkæder. Konkurrenten Netto får imageklø på grund af uengageret betjening og en satsning på polske varer, lyder vurderingen.

Selv om Rema 1000 er en discountkæde med lave priser, har kæden formået at opbygge en styrkeposition på frugt og grønt. Foto: Brian Bergmann Fold sammen
Læs mere

Rema 1000 er i færd med at cementere sin førerposition som discountkæden med det stærkeste image i Danmark. Siden Netto blev overhalet ved årsskiftet har købmands-kæden fra Norge forbedret sit image, mens Netto er gået yderligere tilbage. Det viser en særkørsel, som analyseinstituttet YouGov har udført for Berlingske Business.

Der hviler en særlig købmandsånd over Rema 1000s butikker, som formentlig er en god del af forklaringen på kædens succes i Danmark.

»Forskellen på Rema 1000 og de andre er, at hos Rema 1000 er det rigtige købmænd, som styrer butikkerne. De lægger mange timer i butikkerne og gør en dyd ud af, at butikken ser ordentlig ud, og at personalet tager godt imod kunderne. Det er godt, gammeldags købmandskab, som giver kæden vind i sejlene,« siger Bruno Christensen, direktør i konsulenthuset Detailhandels Promotion.

Hos Rema 1000 er det selvstændige købmænd, der selv har investeret i butikkerne, som bestemmer. De læner sig op ad en fælles indkøbsfunktion i den voksende norske kæde. Og selv om Rema 1000 er en discountkæde med lave priser, har kæden formået at opbygge en styrkeposition på frugt og grønt og er desuden kendt for sine lange brede overskuelige gange.

Rema svær at slå

I dagligvarebranchen er der bred enighed om, at Rema 1000 bliver vanskelig at skubbe af imagetronen. Formentlig skal der en regulær skandale til, hvis den norske kæde skal sætte sin førerposition over styr.

»Det er svært at se, hvad der kan stoppe Rema 1000, som er en ubetinget succeshistorie i Danmark,« siger Lars Gylling, marketingdirektør i YouGov.

»Det mest markante imagedyk, vi har i dagligvarebranchen, står SuperBest for, og det hænger sammen med, at SuperBest blev taget i kødfusk, mens netop fersk kød var en af kædens styrkepositioner. Men hos Rema 1000 har man ikke satset på selvstændige slagterafdelinger, så på den vis er der mindre risiko for, at kæden pludselig vil blive ramt af en skandale. Men det er jo svært at forestille sig, hvad der kan ske i fremtiden,« siger Lars Gylling. Nettos nedtur på imagefronten kan hænge sammen med, at Netto har svært ved at levere den kundeservice, som danskerne værdsætter. Kæden er blevet kritiseret for at benytte sig af en meget stor andel deltidsansatte unge.

»Mange danskere kender sikkert fornemmelsen af at stå i Netto og spørge en af kædens mange unge ansatte uden at få svar på sine spørgsmål. Den slags bidrager jo ikke til en god butiksoplevelse,« siger Bruno Christensen. Netto kan være faldet i søvn på laurbærene.

»Fokus på at optimere Netto i Danmark har formentlig ikke været så stort fra ledelsen, som det har været på at udvikle Netto på andre markeder. Det kan man jo godt forstå. For Netto har traditionelt stået stærkt i Danmark, så hvorfor bruge kræfterne der,« siger han.

Polske varer ikke populære

Tilbageslaget i Nettos image kan hænge sammen med, at kæden omkring årsskiftet fortalte i Berlingske Business, at der fremover skal købes flere varer samlet ind til Netto forretninger i Danmark, Sverige, Tyskland og Polen. Det vil føre til flere polske varer i danske butikker, og danskerne brød sig ikke om Nettos beslutning, viste et stort antal indlæg på sociale medier.

»Netto er blevet ramt af, at mange danskere ikke er særligt glade for, at Netto skal have flere polske varer på hylderne i Danmark. Den slags gør, at danskerne nærmere vil putte Netto i kategori med Aldi end med Føtex. Det bidrager til, at Netto bliver opfattet som stiv, firkantet og omkostningsfokuseret som Aldi,« siger Lars Gylling, marketingdirektør i YouGov.

Netto ønsker ikke at kommentere den konkrete måling fra YouGov, som altså viser en negativ imageudvikling, men Netto-direktør Claus Juel-Jensen oplyser, at han er godt tilfreds med kædens image i dag.

»I forhold til de tal, vi bedømmer vores forretning på, der ligger vi positivt,« siger Claus Juel-Jensen.

Han oplyser, at Netto i 2013 går frem på de målinger, som kæden selv får udført. Disse målinger bygger dog kun på de personer, som har handlet i Netto. Dem, som af en den ene eller anden grund, har fravalgt Netto, tælles således ikke med.