Rekordoverskud i Berlingske Media – 2020 bliver vanskeligere

Berlingske Media kommer ud af 2019 med en markant fremgang på bundlinjen i form af et overskud på 78 mio. kroner. For nylig gennemførte Berlingske Media en spareplan, og udsigterne for 2020 er »utvivlsomt vanskeligere«.

Bundlinjen slår rekord i Berlingske Media, der står bag Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, viser årsregnskabet for 2019. Næste bliver mere udfordrende, fremgår det også. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Berlingske Media, der står bag Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor, møder konsekvenserne af coronakrisen med det bedste resultat på bundlinjen i årevis.

Overskuddet for 2019 blev på 78 mio. kroner mod 27 mio. kroner året forinden. Driftsresultatet (EBITA) var 91 mio. kroner mod 96 mio. kroner i 2018.

»Vi oplevede enestående succes i 2019. Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor voksede gennem året og har hver især førende positioner i markedet. Økonomien er sund i alle medier, og samlet set er vi en robust medievirksomhed,« siger Anders Krab-Johansen, koncernchef og udgiver for Berlingske Media i en pressemeddelelse.

Til gengæld er udsigterne for 2020 »utvivlsomt vanskeligere« end i 2019 på grund af coronakrisen. Derfor gennemførte Berlingske Media i marts en større spareplan, som ved blandt andet 20 afskedigelser og frivillige fratrædelser reducerede omkostningerne med 40 mio. kroner.

»Coronakrisen sætter sine tydelige spor i annoncesalget, og derfor har vi tilpasset omkostningerne for at bringe vores frie, borgerlige medier sikkert gennem krisen. Ved udgangen af sidste år slog vi rekorder i antal brugere og sidevisninger på alle vores nyhedssites. De rekorder er overhalet med flere længder i 2020, og vi tegner flere digitale abonnementer end nogensinde før. Indeværende år bliver utvivlsomt vanskeligere end 2019. Heldigvis er Berlingske Media en sund virksomhed med en solid egenkapital, som kan udfylde sin rolle i både medgang og modgang,« fremgår det af pressemeddelelsen fra Berlingske Media.

Af årsregnskabet fremgår det, at udbruddet af covid-19 og de deraf følgende konsekvenser ventes at påvirke både bund- og toplinje i 2020.

»Udsigterne for det kommende år vil blive negativt påvirket af udbruddet af covid-19 og den danske regerings tiltag for at håndtere konsekvenserne af sygdomsudbruddet. Ledelsen venter, at covid-19 vil have en negativ effekt på både omsætning og indtjening for 2020,« fremgår det af årsregnskabet.

Her fremgår det videre, at det endnu er for usikkert troværdigt at fastslå omfanget af coronakrisens negative påvirkning af resultaterne i 2020.

Regnskabet for 2019 viser endvidere et fald i omsætningen til 857 mio. kroner fra 1,1 mia. kroner året før.

»Det skarpe fald på toplinjen skyldes frasalg af reklamebureauet Marketsquare og dealsitet Sweetdeal ved udgangen af 2018 og dernæst lukningen af Radio24syv i oktober, som betyder, at radioens omsætning for hele året udgår af 2019-regnskabet,« fremgår det af pressemeddelelsen.

Berlingske Media blev i 2014 overtaget af den belgiske mediekoncern De Persgroep, der i dag hedder DPG Media.