Rekord indtjening til Egmont trods mindre salg

Sidste år solgte Egmont mindre, men alligevel kan medievirksomheden præsentere en rekord stor indtjening på salget.

Steffen Krag, koncernchef i Egmont Fold sammen
Læs mere
Foto: Steen Brogaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selv om mediekoncernen Egmonts sidste år oplevede et fald i sit salg på ni procent, kan Egmont i det netop offentliggjorte årsregnskab fremlægge en rekordstor indtjening på salg af dets produkter, som blandt andet omfatter Alt for Damerne og Euromann.

Omsætningen faldt til 10.722 mio. kr i 2009 mod 11.667 mio. kr. i 2008, men indtjeningen på driften steg med 25 procent fra 748 mio. kr. i 2008 til 931 mio. kr. i 2009, hvilket er det største nogensinde i Egmonts historie.

Egmont forklarer, at halvdelen af faldet i omsætningen hovedsageligt skyldes lavere annonceindtægter. Den øvrige halvdel skyldes, at den udenlandske omsætning er omregnet til lavere valutakurser.

- Egmont har evnet hastigt at tilpasse sig konjunkturerne samtidig med, at vi har haft en god udvikling produktmæssigt. Selv om vi i 2009 blev ramt af et stort fald i reklameindtægter fra vores blade og TV 2 i Norge, så leverer vi et stærkt resultat og pengestrøm, siger koncernchef Steffen Kragh.

Tredoblet årsresultat

I det samlede årsresultat formåede Egmont at tredoble bundlinjen fra 114 mio. kr. i 2008 til 351 mio. kr. sidste år.

- Med mange solide mediepositioner i 30 lande og en beskeden gæld står Egmont i 2010 godt rustet til at videreudvikle vores medier. Vi tror, at 2010 vil forblive udfordrende for mediebranchen og fortsætter arbejdet med øget effektivisering, nyudvikling og digital forretning, siger koncernchefen.

Læs også: Egmont øget digitale ambitioner