Reklamer skal mærkes i maven

Følelser og værdier spiller en større rolle i den moderne reklamebranche. Et bureau fra Østerbro har gjort det til sit varemærke.

Foto: Nils Meilvang. -Arkiv-
Læs mere
Fold sammen

Sidste år meldte Ikea ud, at de efter flere års samarbejde skiftede reklamebureau. Den ellers så succesfulde kampagne »Testet af hverdagen« skulle erstattes med noget nyt.

Budskabet om, at Ikea leverer produkter, der er gode til prisen og kan holde til lidt af hvert ude i de danske hjem, skulle nu erstattes med budskaber om Ikeas værdier og varehusgigantens samfundsansvar.

Bureauet, der fornyligt blev valgt til den opgave, er We Love People, som er et københavnsk baseret bureau med cirka 50 ansatte og har store kunder som Arla, TrygFonden og Falck. Bureauet med det menneskekærlige navn har forsøgt at gøre netop de bløde dele af kommunikation til deres kendetegn.

»Vi ikke bange for emotioner, og vi er ikke bange for at arbejde med værdier. Vi mener, det giver gennemslagskraft,« siger adm. direktør Pernille Simmelkjær i We Love People.

We Love People har været i pæn vækst de seneste år, og som navnet antyder, handler det meget om at skabe relationer til mennesker. Ifølge direktøren er det ikke nok at fokusere på enkelte kommunikationskanaler som eksempelvis TV-reklamer eller trykte annoncer.

»Vi arbejder i dag frit fra kanaler. Det er meget forskelligt, hvilken kreativ løsning der skal til,« siger hun og underbygger dermed fortællingen om, at reklamebranchen er i en opbrudstid. Kommunikationskanalerne er mange, og det kræver en hel del at få gennemslagskraft hos en målgruppe.

Opskriften fra We Love People er at arbejde med at få hele kundens værdigrundlag til at skinne igennem i en kampagne.

»Forbrugerne har ændret adfærd de seneste år, fordi vi har været gennem en recession. Før handlede det om at købe ting, der i en eller anden grad kunne fortælle, hvem man er. Nu handler det mere om, hvad man gør,« fortæller Pernille Simmelkjær og uddyber.

»Forbrugerne ønsker at vide, hvad det er for en virksomhed, som de handler med. For det fortæller noget om dem selv,« siger hun.

Aktivering og involvering

Målgruppen skal aktiveres og involveres. Det kræver en enorm indsigt i de mennesker, som man vil henvende sig til, og derfor investerer bureauet store summer i at holde sig ajour. Trendforskere, sociologer, antropologer, etnografer er tilknyttet, og alskens forskning om forbrugsmønstre bliver konsumeret. I huset har bureauet blandt andet oprettet en uddannelse, hvor kreative unge hoveder bliver håndplukket og uddannet til reklamebranchen for hele tiden at få en strøm af nyt blod og tanker gennem huset.

Et eksempel på gennemslagskraft og involvering fra en særlig målgruppe er en kampagne, som bureauet lavede for Kræftens Bekæmpelse sidste år. »Sluk Solariet« hed kampagnen og indbefattede 9.000 tråde og et solarium hængende i en kran i tyve meters højde.

Her hængte man et solarium op i en kran og spændte 9.000 snore fast. Der blev vist på nettet fra stedet i 24 timer, og hver gang kampagnen fik et »like« på Facebook, blev en snor klippet over. Da alle snorene var væk, bragede solariet mod jorden og blev knust. Det motiverede brugerne at sende linket rundt til alle, de kendte, og fik dem til at forholde sig til solarier og risikoen ved hudkræft.B