Reklamer skal appellere til følelserne

Det er nemlig mere effektiv end reklamer, der appellere til fornuften, viser en stor undersøgelse.

Ny undersøgelse viser, at det er langt mere effektivt at appellere til følelserne frem for fornuften i reklamer. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kristian Juul Pedersen
Institute of Practicioners in Advertising (IPA) har på baggrund af flere end 800 cases udarbejdet en rapport, der viser, at reklamer der spiller på følelser er mere effektive i det lange løb, end reklamer der appellerer til fornuften.

Det skriver Danske Reklame – og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB).

Effekten af de følelsesladede reklamer er derimod længere tid om at vise sig og desuden mere komplicerede at tyde. Men der er en klar sammenhæng mellem de emotionelt betonet en kampagne er, desto mere effektiv og profitskabende på den lange bane.

Netop den svært målbare og langsommere effekt får ifølge undersøgelsen mange bureauer til fortsat at ty til de mere traditionelle marketingstrategier, der i højere grad er rettet mod en umiddelbar effekt.