Reklamer rykker ud på mobilen

Reklamer på mobilen forventes at nå en omsætning omkring 17,5 milliarder kroner på verdensplan i 2011.

Foto: Colourbox
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reklamer på mobiltelefoner er i vækst – og vil nå en omsætning på omkring 3,3 milliarder dollar – eller 17,5 milliarder kroner – på verdensplan i 2011. Det vurdere it-analysevirksomheden Gartner, der forventer, at det tal vil stige til 20,6 milliarder dollar – eller 109 milliarder kroner – i 2015.

Det er søgninger og kortfunktioner, der henter den højeste omsætning, mens video og lyd annoncer vil skabe den hurtigste vækst gennem 2015. Det oplyser Gartner i en pressemeddelelse.

Budgetterne vokser

Ifølge Gartner er mobile reklamer nu anerkendt hos brands, annoncører og udgivere som en mulighed for at engagere forbrugerne og opnå et bedre afkast på reklamerne. 

- Derfor vil budgetterne til reklamer på mobilen stige voldsomt inden for forskellige områder og regioner – med en stigning fra 0,5 procent af det totale reklamebudget i 2010 til mere end fire procent i 2015, lyder det fra Stephanie Baghdassarian, research direktør hos Gartner. 

Læs også:

Mobiler skiftes ud i stor stil

Mange flere går på nettet fra mobilen

Det er ifølge Gartner i Nordamerika og Vesteuropa, at budgetterne til mobil-annoncering vil vokse mest, således at de vil udgøre henholdsvis 28 procent og 25 procent af det globale marked i 2015. Men det er fortsat Asien / Pacific og Japan, der er længst fremme og står for en andel på 49,2 procent af det globale marked for mobil markedsføring i 2011, hvilket ifølge Gartner forventes at falde til 33,6 procent i 2015.