Reklamer - nu med duft

Duftende reklamer bliver det helt store hit i 2007, mener amerikanerne. Dansk brancheforening ryster på hovedet - her synes man ikke om lugten i bageriet.

Duftende reklamer breder sig i udlandet, men danske reklamebureauer er ikke helt vilde med ideen. Arkivfoto: Jørgen Jessen Fold sammen
Læs mere
Dufte bliver den helt store reklame-trend i 2007, ifølge det amerikanske brancheblad inden for marketing, Advertising Age.

Fødevareproducenten Kraft har allerede lanceret marmelade med "gnid-og-duft"-reklamer, så forbrugerne kan dufte varen, før de putter den i indkøbskurven. Men trenden gælder ikke kun mad og drikkevarer.

Firmaet Verizon sælger en ny "Chocolate" mobiltelefon med mocca-duftende små kort i flere amerikanske byer, skriver Investor's Business Daily, der estimerer, at duft-trenden tidobles inden for de næste ti år til 500 millioner dollar.

Dansk reklame- og relationsbureauers brancheforening (DRRB) tror imidlertid ikke på trenden - hverken herhjemme eller i USA.

"Det er ikke min fornemmelse, at duftmarketing får det store gennembrud i Danmark og heller ikke i USA. Man har talt om det i mange år, men jeg har ikke oplevet det i supermarkederne endnu," siger direktør i DRRB, Bjørn Karsholt.

"Man kan nemt komme til at vildlede forbrugerne, og det er ingen interesseret i. Det giver bare anti-sympati for et produkt," fortsætter han.

Bjørn Karsholt mener, at duft-marketing nemt kan komme til at stride mod god markedsføringsskik.

"Man skal passe gevaldigt på, hvis man vil gøre de her ting. Det kan nemt komme til at stride mod god markedsføringsskik. Man må ikke bruge det, hvis man overdriver det. Det er svært at sige, hvornår man overdriver, men hvis et glas appelsinmarmelade dufter af appelsiner i to meters omkreds, er det nok en overdrivelse," siger Bjørn Karsholt.