Reklamer for milliarder

Krise eller ej. Dette års udgave af den amerikanske klassiker ”Super Bowl” kan nemt komme til at overgå de foregående år målt på både reklame-priser og seertal. Én enkelt reklamepakke er fx i år solgt for 23 millioner kroner.

Foto: Pr-foto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Over en milliard mennesker verden over ventes om en måneds tid at stille ind på en af verdens største sports- og mediebegivenheder: den årlige afslutning på den professionelle, amerikanske fodboldliga NFL – nok bedre kendt som Super Bowl-finalen. Det skriver Huset Markedsføring.

Ud over at være en kæmpe sportsbegivenhed og begivenhed i det hele taget – i år optræder således Madonna i pausen - er Super Bowl også en reklamebegivenhed ud over det vanlige. Sidste år kostede 30 sekunder omkring 18 millioner kroner at få vist, og i år ligger gennemsnitsprisen på omkring 20 millioner. Ifølge adage.com er alt udsolgt på nær et par enkelte slots, som er blevet ledige efter at to annoncører skulle have trukket sig. Så hos NBC, som har senderettighederne i år, er man ikke bekymret. Seth Winter, senior vice-president for salg og marketing hos NBC Sports Group, siger til adage.com, at han ikke er sikker på, at grænsen endnu er nået for, hvad en Super Bowl-reklame er værd… Dette års kamp, der vises på NBC søndag den 5. februar fra Lucas Oil Stadium i Indianapolis – og i øvrigt i år også streames live online på NBC’s website og Verizons NFL Mobile applikation – ventes at indbringe tv-stationen enorme beløb.
 

Pakkepris: 20 millioner kroner



Alene de 70 reklamer, der vises under tv-transmissionen af kampen, giver en bruttoindtægt på 1,4 milliarder kroner. Dertil kommer indtægter fra reklamer i ”halftime”, reklamer i seks timers ”pre-game”-programmer – og reklamer i online-streamingen. Stationen har solgt størstedelen af reklametiden som ”pakker” til en gennemsnitspris på omkring de 20 millioner kroner - den dyreste har kostet 23 millioner kroner. Og der er en grund til, at annoncører som Anheuser-Busch InBev, Audi, Coca-Cola, Danone, General Motors, Hyundai, M&Ms, Pepsi, Toyota og Volkswagen i den grad punger ud. I 2010 var Super Bowl-finalen den mest sete tv-begivenhed i USA nogensinde – 106, 5 millioner amerikanere så Super Bowl XLIV på CBS, og slog dermed den tidligere rekord fra 1983 – det sidste sæsonafsnit af krigs-komedien MASH. Men allerede året efter, altså sidste år, blev rekorden slået igen: Fox’ transmission af Super Bowl XLV nåede således op over 111 millioner seere. Worldwide ventes årets kamp at tiltrække over 1 milliard seere.