Reklameklø til store brands

Bryggerikæmpen Heineken og bilproducenten Renault har begge måttet indkassere en øretæve af de britiske reklamemyndigheder. To kendte reklamefilm må således ikke vises i landet længere.

En reklamefilm for Renault Clio, hvor der optræder letpåklædte damer, er ifølge den britiske reklamevagthund ASA for stærke sager for det britiske publikum. Fold sammen
Læs mere
Foto: BENOIT TESSIER

Britiske forbrugere må ikke se på ølflasker på stadion – især ikke, hvis der er tale om glasflasker. Heller ikke selv om det »bare« er i en reklamefilm.

Det har bryggerigiganten Heineken måttet sande, efter at den britiske reklamevagthund, ASA (Advertising Standards Association) netop har besluttet at forbyde den ellers så berømte reklamefilm »Road to the Final«, som Heineken lancerede i foråret.

Vrede seere har ment, at filmen opfordrer til eller i hvert fald signalerer en accept af indtagelse af alkohol på selve stadion, hvilket er forbudt – og det endda af glasflasker, hvilket heller ikke er tilladt.

Heineken selv har forsvaret sig med, at der er tale om en reklamefilm, som i en lang række andre henseender viser scener, som er helt urealistiske, og at filmen som helhed er lavet i en humoristisk tone.

Bryggeriets forklaringer til trods har ASA valgt at betegne reklamen som »socially irresponsible«, da den signalerer accept af eller opfordring til »illegal adfærd«.

Filmen er kreeret af det samme team, herunder instruktør Fredrik Bond, som stod bag tidligere prisbelønnede Heineken-succeser som »The Date« og ikke mindst »The Entrance«.

Sidstnævnte var ifølge The Gunn Report den næstmest prisvindende film i 2011, hvor den scorede både guld i Cannes og en Epica d’Or.

Letpåklædte kvinder

Som om det ikke var nok, har ASA også besluttet sig for at forbyde en reklamefilm for Renault Clio, som den franske bilproducent lancerede i foråret.

Filmen med titlen »Two Unsuspecting Guys Take the Renault Clio for a Test Drive« er en slags skjult kameraepisode fra en testkørsel, hvor bilsælgeren på et tidspunkt opfordrer den potentielle kunde til at trykke på »va va voom«-knappen i bilen.

Det gør han, og pludselig transformerer den grå London-gade sig til en romantisk Pariser-ditto med harmonikamusik, caféer, baguettes, kyssende par – og, oh ve, letpåklædte dansepiger.

Og det er så her, det går galt, for ifølge klager til ASA fremstiller reklamen kvinderne som »tingsliggjorte« sexobjekter.

Renault har forsvaret sig med, at der er tale om en humoristisk parodi på fransk kultur, men den har briternes reklamevagthund ikke ædt.

I afgørelsen, der forbyder at bruge reklamen fremover, hedder det, at selve scenen med dansepigerne var meget lang, benyttede slowmotionbilleder og closeup på kvindernes bryster og derfor fremstillede dem som tingsliggjorte sexobjekter.