Reklamechef: Jeg hader Cillit Bang

Den er irriterende, men den virker. Med det argument sikrede virksomheden bag rengøringsmidlet Cillit Bang sig forleden prisen for Danmarks dårligste TV-reklame. Den køber bureaudirektør, Niels Erik Folmann imidlertid ikke.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

”Jeg mener, at vi er vokset fra den disciplin. Det var et kapitel i reklamehistorien, som vi er kommet over, og jeg ærgrer mig, når jeg ser reklamer, der får folk til skifte kanal,” siger Niels Erik Folmann, adm. direktør for reklamebureauet BBDO og desuden kendt fra DRs livsstilsprogram ”Kender du typen”.

Business.dk har i den forgangne uge bedt læserne om at kåre Danmarks dårligste TV-reklame. En hæder, der tilfaldt Cillit Bang efterfulgt af Biva og med pletfjerneren Vanish på en sikker tredjeplads.

Det er virksomheden Reckitt Benckiser, der står bag både Cillit Bang og Vanish. Her peger man på, at reklamen skaber kendskab og får kunderne til at teste produktet.

”Jeg kan lide reklamen, fordi den virker. Forbrugerne kan elske eller hade den, så længe de bare husker den. Det er afstemningen på Business.dk jo et tydeligt bevis på, at de gør,” sagde marketingdirektør Mikkel Pilemand forleden til Business.dk.

Den holdning betegner Niels Erik Folmann som kortsigtet.

”Jeg mener, at man for de samme penge, kan komme ligeså langt uden at genere seerne. Risikoen er, at du skaber en kløft til forbrugerne. At det tipper over, så folk simpelthen bliver flove over at benytte produktet,” siger Niels Erik Folmann.

Stærke farver
Han tilføjer, at også de meget stærke farver, som Cillit Bang og Vanish præsenteres med, er udtryk for en kortsigtet tankegang.

”Det signalerer det stik modsatte af det grønne og naturlige, der ellers vinder stærkt frem i øjeblikket,” siger han.

Er der ikke brug for at tænke kortsigtet nogen gange?

”Jo, men det kan man gøre på mange andre måder, end denne, hvor man ikke tager sine forbrugere alvorligt. Man kan komme ligeså langt med humor og underfundighed,” siger Niels Erik Folmann.

Han oplyser, at han ligger helt på linje med de knap 2700 danskere, der har stemt på Danmarks dårligste TV-reklame på Business.dk.

”Jeg havde også stemt på Cillit Bang, Biva og Vanish. Jeg føler mig så voldsomt talt ned til, at jeg har meget svært ved at se reklamerne til ende,” siger han.



Business.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at Business.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i Berlingske Tidende, på www.business.dk eller andre platforme og medier, som drives af Det Berlingske Officin.