Reklamebremse vil selv sælge reklamer

Annonceblokeringsværktøjet Adblock Plus, som mange har installeret for at slippe for reklamer på nettet, vil nu give højestbydende mulighed for alligevel at blive lukket igennem til de besøgende.

Med et annonceblokeringsværktøj bliver alle reklamer renset væk, når man besøger en side - men nu vil Adblock Plus alligevel slippe enkelte annoncer igennem, hvis de betaler tilstrækkeligt for det. Arkivfoto: Iris/Scanpix Fold sammen
Læs mere

En af verdens mest brugte værktøjer til at blokere for irriterende reklamer, når man suser rundt på nettet, gør nu klar til alligevel at lukke udvalgte annoncer ind på folks skærme - hvis de betaler ekstra for det.

Adblock Plus hedder annonceblokeringsværktøjet, der er installeret i rigtigt mange internetbrowsere og spærrer for annoncer, som dermed ikke vises på skærmen, hvilket øger hastigheden, når man besøger en side. Selskabet bag, det tyske Eyeo, vil nu ifølge den britiske finansavis Financial Times oprette en markedsplads, hvor højestbydende senere i år vil kunne få sine annoncer igennem filteret, så de dumper ind dér, hvor andre annoncer er blevet blokeret.

Sur reklamebranche

Det kræver, at de opfylder bestemte kriterier, og ifølge Eyeos kommunikationsdirektør, Ben Williams, vil Eyeo tage 30 procent af prisen for at slippe dem igennem.

»Vi mener, at en delvis annonceblokering er meget bedre end en total annonceblokering,« siger han til avisen.

Det er reklamebranchen på ingen måde enig i.

»De siger til udgiverne: 'Vi har fjernet nogle af jeres kunder, som ikke ønsker annoncer, og nu sælger vi dem tilbage igen til jer mod at få kommission',« siger Guy Phillipson, direktør for reklamebureauet Advertising Bureau UK.

Kampagne for at stoppe blokering

Annonceblokeringsværktøjer er tilføjelsesprogrammer, der installeres i f.eks. Google Chrome, Mozila Firefox, Microsoft Edge, Opera eller Safari. Når man besøger en side, skræller de annoncerne fra, så annoncerne slet ikke vises men blot efterlader blanke felter. Det betyder, at netsiderne indlæses langt hurtigere, hvilket sparer data, når man har et dataabonnement på sin mobiltelefon.

Mange har installeret annonceblokering, fordi de er irriteret over påtrængende og larmende annoncer. Mange netsteder er begyndt at kontrollere, om folk har en annonceblokering installeret, hvorefter de anmoder om, at man på deres netsted accepterer annoncer, fordi de giver de indtægter, der skal til for, at man gratis kan læse f.eks. nyhedsartikler.

Nogle netsteder kan slet ikke vises, hvis man ikke slår annonceblokeringen fra hos netop dem.