Reklamebranchen vrister sig fri af finanskrisen

2016 blev året, da reklamebranchen for alvor lagde krisetiderne bag sig, mener branchedirektør Tine Aurvig-Huggenberger.

Arkivfoto: Tine Aurvig-Huggenberger, der er direktør i brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, ser 2016 som året, hvor »væksten for alvor brændte sig fast«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen

Efter en årrække i finanskrisens skygge har opturen nu meldt sig i reklamebranchen, der foreløbig står imod et massivt pres fra internationale kæmper, skriver Finans. Omsætningen steg i gennemsnit 4 pct. for de største reklamebureauer i 2016, viser en regnskabsanalyse, som erhvervsdatabasen BIQ har udarbejdet for Finans.

Samtidig løftede bundlinjen sig med næsten 10 pct. Væksten står i skærende kontrast til de store tæsk, som branchen fik med finanskrisen og siden har haft svært ved at komme sig over.

Tine Aurvig-Huggenberger, der er direktør i brancheforeningen Kreativitet og Kommunikation, ser 2016 som året, hvor »væksten for alvor brændte sig fast«.

Flere af de digitale bureauer, som har smeltet softwarekompetencer sammen med reklameforretningen, fordoblede endda deres bundlinje, viser analysen fra BIQ. Og hvis man ser nogle år frem, er der tegn på gode tider for reklamebureauerne, mener Tine Aurvig-Huggenberger. Hun ser en tydelig tendens til, at markedsføringen er rykket op i virksomhedernes direktion.

»Før mødtes bureauerne måske kun med marketingdirektøren, men nu sidder de over for topchefen,« siger Tine Aurvig-Huggenberger til Finans.

Men fremtiden for reklamebureauerne er også brolagt med store udfordringer, mener professor ved Syddansk Universitet Per Freytag. Han har lavet flere store undersøgelser af reklamebranchen og ser en stor vækstudfordring, i takt med at konkurrencen fra globale giganter skærpes.

»Udenlandske selskaber som Google og Facebook tager over halvdelen af det digitale annoncemarked i Danmark. Det er et tydeligt tegn på, at mange danske reklamebureauer har svært ved at konkurrere på det internationale marked, hvor store, globale aktører sidder på de lukrative kunder,« siger Per Freytag til Finans.