Reklamebranchen dropper branchedirektøren

DRRB ønsker en stærkere og mere udadvendt profil – og mere politisk indflydelse, og det betyder et farvel til den nuværende direktør Bjørn Karsholt.

Bjørn Karsholt må forlade jobbet som direktør i Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening (DRRB). Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Reklame- og Relationsbureauernes Brancheforening, DRRB, ønsker yderligere politisk indflydelse og bedre udviklings- og vækstbetingelser for medlemmerne. Den strategi betyder, at DRRB har behov for en ny daglig ledelse, hvilket får den konsekvens, at DRRB siger farvel til den nuværende direktør gennem knap ni år Bjørn Karsholt. – Behovet for et nyt og stærkere DRRB er betinget af flere forhold, herunder det ekstreme fokus på omkostninger overalt i samfundet og erhvervslivet, et øget behov for innovation og nye værdiskabende kommunikationsløsninger, siger Mona Juul, DRRB’s bestyrelsesformand, med tilføjelsen: – Ikke mindst under en ny regering med nye dagsordner, som sætter branchen og erhvervslivet under meget stort pres. Og det betyder? – Disse forhold betyder, at branchen mere end nogensinde har behov for at stå sammen – på tværs af reklame, PR, design, medier og annoncører – ja alle der har en interesse i kommerciel ytringsfrihed. Blandt andet fordi markedet for kommerciel kommunikation har ændret sig? – Ja, vi opererer i et marked med stigende fokus på afgifter, regulering og etisk adfærd og kommunikation. På den ene side betyder det, at DRRB skal lave gode aftaler med myndigheder og politiske instanser – og på den anden side at vi tager fat i medlemmer, der ikke opfører sig ordentligt, fortsætter Mona Juul, der civilt er adm. direktør for reklamebureauet envision. Betyder det, at DRRB søger en helt ny profil som direktør? – Ja, vi leder efter en person med kommunikerende kompetencer, der sikrer os synlighed og indflydelse i de politiske fora, vi indgår i. Vi skal i dialog og forhandling de steder, hvor branchens interesser berøres. Og vi skal indlede samarbejder og etablere partnerskaber, hvor det skærper vore medlemmers kompetencer. Mona Juul slutter: – Vi vil gerne takke Bjørn Karsholt for hans store indsats med at varetage foreningens drift i en lang årrække.  Og vi er glade for, at Bjørn, indtil vi har fundet hans afløser, har tilbudt fortsat at varetage posten som direktør for DRRB.