Reklame-milliarder skal sælge Nokia-telefoner i USA
Lanceringen af Nokia Lumia 900 i USA bliver ledsaget af en enorm reklamekampagne. Udgifterne svarer til 300 kroner pr. solgt telefon, hvis der bliver solgt 5 millioner styk.
Nokia Lumia 900
Fold sammen
Læs mere
Tirsdag d. 10. april 2012, kl. 15.53
Del denne artikel
Del denne artikel
Opdateret tirsdag d. 10. april 2012, kl. 16.02
Jesper Kildebogaard, version2.dk
Lyt til artiklen
Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
I Danmark har man i flere måneder ikke kunnet åbne en avis eller bevæge sig i det offentlige rum uden at møde reklamer for Windows Phone og Nokias Lumia-telefoner.
Og nu er turen kommet til USA, hvor Microsoft har hjemmebane, men hvor Nokia aldrig rigtig er slået igennem.
Lanceringen af Nokia Lumia 900 i USA bliver således ledsaget af et milliard-stort budget til at markedsføre telefonen. Teleselskabet AT&T bruger alene 150 millioner dollars, hvilket gør det til selskabets største lancering nogen sinde, og et lavt gæt er, at Nokia og Microsoft hver især bruger 50 millioner dollars, skriver The Next Web.
Det bliver samlet set en kvart milliard dollars, eller næsten halvanden milliard danske kroner, og med det budget skal der sælges rigtig mange telefoner, før det ikke bliver et grotesk beløb pr. telefon, mener The Next Web-journalisten.
Bliver der solgt fem millioner Nokia-telefoner i år i USA, svarer det til 50 dollars pr. styk, altså knap 300 kroner. Hvis telefonerne suser over disken og runder 15 millioner solgte - hvilket journalisten mener er usandsynligt - bliver det stadig til knap 100 kroner i reklameudgifter pr. telefon.
Med en officiel salgspris på 99 dollars, men reelle priser på omkring 50 dollars - plus abonnement i to år - kan Nokia ende med at sælge telefoner, der koster mindre end hvad der er brugt på at reklamere for dem, mener The Next Web.