Reklame-abe vækker atter opsigt

En af Danmarks længstlevende reklamefigurer, Rynkebys reklame-orangutang Rynke, gør sig atter bemærket. Denne gang i en 3D-udgave i en ny reklamevideo, der på kort tid er blevet vist over 1,7 millioner gange på YouTube.

Den ægte »Rynke« (Louis lille foto th.), som Rynkeby lancerede i en stor kampagne i 2001, er nu blevet genfødt i form af en 3D-Rynke, som Rynkeby håber vil gøre sig godt på internationalt plan. Og det er da også til tonerne af en internationalt kendt kunstner Ushers hit »Yeah«, at 3D-Rynke skal danse sig ind i folks hjerter. Foto: PR
Læs mere
Fold sammen

Da den fynske juice- og saftproducent Rynkeby i 2001 opfandt reklamefiguren Rynke, måtte Nørgård Mikkelsen, reklamebureauet bag, helt til Hollywood for at opstøve en egnet »skuespiller«.

Valget faldt på aben Louis, der allerede var lidt af et navn i filmbyen, hvor han havde flere roller i både kendte og ukendte film bag sig. Resultatet blev en iøjnefaldende kampagne, der ikke blot »twistede« Rynkeby-brandet op, men også skabte mere personlighed omkring Rynkebys produkter, hvilket skete via en stribe roste TV-reklamer. Kampagnen blev ydermere understøttet af bl.a. instore-aktiviteter, hvor kunderne bl.a. kunne vinde en stor Rynke-orangutangbamse.

Derefter forsvandt Rynke fra reklameblokken i en årrække. Det hang tæt sammen med, at Rynkeby fandt en ny samarbejdspartner på reklamebureaufronten, men i november 2013 gjorde Nørgård Mikkelsen comeback hos Rynkeby, og en af opgaverne lød på at revitalisere Rynke, som stadig var meget populær og velkendt blandt danskerne.

Rynke bliver global

Denne gang var opgaven dog mere omfattende. Nu gjaldt det ikke længere blot det danske marked, men også internationalt, og spørgsmålet var, om Rynke ville fungere uden for landets grænser? Det mente Rynkeby godt at den kunne, og resultatet blev en reklamefilm, som sidste år ikke blot vakte opsigt herhjemme, men også i flere internationale medier og på sociale medier verden over. Rynke skulle ydermere være løftestang for Rynkebys nordiske ambitioner, og indtil videre tyder alt på, at det er gået efter planen.

Genfødslen af Rynke var imidlertid ikke lig med en ny levende orangutang i skikkelse af Louis fra de første film. Det skyldes bl.a. hensynet til dyrevelfærd, men også at filmen blev en tour de force i nye 3D-muligheder.

Det blev altså en »kunstig« Rynke, der dansede sig verden rundt til tonerne fra hittet »I like to move it«. For kort tid siden vendte 3D-Rynke så tilbage, og denne gang i en online-reklamevideo, hvor det er Ushers »Yeah«, som den rødhårede abe vrider sig til.

»Formålet med den første reklamefilm var at genintroducere Rynke for de danske forbrugere. Her var budskabet, at man ved at nyde alt det gode fra naturen (frugt) får god energi og dermed en smuk dag,« forklarer Jørn Falk, nordisk marketingdirektør fra Rynkeby.

Langt over millionen

Og noget kunne tyde på, at forbrugere også denne gang er glade for filmen. Den har nemlig slået rekord i antal visninger og har i skrivende stund over 1,7 millioner visninger på YouTube.

»Vi er meget stolte og glade over danskernes flotte modtagelse af filmen. I skrivende stund har filmen haft godt 1,4 millioner visninger, og vores analyser viser, at folk faktisk også bliver rigtigt længe inde på filmen, og at det især er kvinder med interesse for sundhed, der bevarer interessen,« lyder det fra Jørn Falk.

Filmen er produceret af Mettelise Film, og det er igen i år det hippe London-selskab The Mill, som har stået for alt post-produktion og 3D. Freezone i København har lavet sound-designet. Bag reklamefilmen ligger også en strategi, der skal koble Rynkeby-brandet sammen med en god start på dagen og »en positiv livsanskuelse«, lyder det fra Jørn Falk. Hos reklamebureauet Nørgård Mikkelsen er kontaktchef Anja Fribo enig og begejstret.

»Vi har brugt den nyeste version af 3D-teknologi og gjort Rynke så livagtig, at man ikke tænker på, han ikke er en levende abe. Det er med til at gøre filmen til en oplevelse og sætte fokus på budskabet frem for teknikken. En oplevelse, der giver folk et smil på læben, og forhåbentlig inspirerer dem til at få det bedste ud af dagen,« siger hun.

Se reklamevideoen her: