Rejsekortet presset af nye problemer

Efter at have været forsinket over flere omgange har leverandøren nu trukket stikket ud pilotprojektet i det milliarddyre rejsekortprojekt, der skal sættes i drift i hele danmark i 2009.

Rejsekortet er et plastickort, hvorpå der er indsat et beløb. Inden man stiger på toget, skal man registrere sig på en stander på stationen. Når rejsen slutter, gør man det samme igen - systemet beregner selv, hvor meget turen har kostet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Juhl
Det milliarddyre projekt med at give danskerne elektroniske rejsekort i stedet for billetter og klippekort til busser og tog, står nu til at blive forsinket et stykke ind i 2008. Sådan er status nu, efter at pilotprojektet med de nye rejsekort i begyndelsen af ugen blev indstillet efter kun to dages drift.

Projektet, der tidligere er blevet estimeret til at koste op mod et par milliarder kroner, skulle ellers være gået ind i testfasen allerede i sommer - men blev udskudt fem måneder. I denne måned skulle 50 passagerer så have testet systemet af på en kort jernbanestrækning på Sjælland, men her har leverandørerne nu valgt at trække stikket ud - denne gang af sikkerhedsmæssige årsager.

Ifølge projektchef fra DSB og testgruppen for rejsekortet, Thomas Boe Bramsen, er det denne gang en banal fodfejl, der fælder milliardprojektet.

Det konsortium, der vandt den gigantiske opgave, har nemlig glemt at oversætte dokumentation for det elektriske udstyr til dansk, og har derfor valgt at lukke helt ned for projektet.

»Det er selvfølgelig dybt beklageligt, at vores leverandører ikke kan leve op til de danske normer, og jeg må indrømme, at det er en banalitet,« siger Thomas Boe Bramsen.

Tekniske problemer
Bag rejsekortet står selskabet Rejsekort A/S, der blandt andet ejes af en række trafikselskaber - herunder DSB. Rejsekort A/S valgte i 2005 konsortiet East-West, der ejes af IT-virksomheden Accenture og det franske Thales e-Transactions, som leverandører af rejsekortsystemet i hele Danmark.

Ifølge bestyrelsesformand Bjørn Wahlsten fra Rejsekort A/S, er sprogforvirringen omkring dokumentationen dog kun en del af problemet - projektet har også været tynget af tekniske problemer, der dog allerede nu skulle være løst.

»Vi kunne faktisk godt tænde for det igen nu, men nu venter vi til efter jul, når passagererne vender tilbage,« siger han, men afviser samtidig at uddybe, hvilke tekniske problemer, der er tale om.

Hos Konsortiet East-West vil man heller ikke udtale sig om problemerne - det må man ikke af kontraktslige forhold, forklarer Accentures informationschef, Claus Wilkki.

Direktør i Movia, der er medejer af Rejsekort A/S, Johannes Sloth, forklarer dog, at konsortiet allerede i sommer måtte betale en bod for forsinkelsen - og at den nye forsinkelse nu også har udløst en bod. Bodens størrelse er dog hemmeligholdt. »Vores forventning er fortsat, at East-west leverer et system, der virker til tiden. Og det må vi ihvertfald indtil videre konstatere, at det ikke gør,« siger han.

Simpel elektronisk billet
Rejsekortsystemer er allerede i drift i flere andre lande verden over og er en simpel elektronisk billet, som man registrerer i en stander, når man går ind i toget - og igen, når man går ud.

Herefter sørger systemet selv for at beregne, hvad rejsen har kostet - og passagererne slipper for at skulle forholde sig til komplicerede zoner og priser på rejser i Danmark.

På nuværende tidspunkt burde rejsekortet blive testet i stor stil på strækningen mellem Høje Taastrup og Holbæk - men Rejsekort A/S har siden hen valgt kun at teste på en mindre strækning mellem Roskilde og Tølløse, hvor systemet kun holdt sig kørende i to dage, inden det blev slukket igen.

Arbejdet med at installere udstyret på de berørte stationer er dog stadig i gang, og på flere af terminalerne stikker der ledninger ud stadigvæk, mens andre helt mangler - det gælder blandt andet den terminal, som passagerne ellers skulle have brugt til at tjekke ud igen på den ene perron.

Ifølge Bjørn Wahlsten skyldes det manglende udstyr, at installeringen kom i karambolage med kloakrør under stationen.

»Det er jo den slags man opdager, når man går i gang med en test, Og det er jo kun godt, at vi med testen får fat i en række problemer, der skal rettes op på,« siger han.

Statsejet virksomhed
En del af finansieringen bag Rejsekort A/S - i alt op til 273 millioner kroner - kommer fra DSB, og fordi virksomheden er statsejet, har hele projektet været en tur omkring Folketingets Finansudvalg.

Godkendelsen faldt i 2005 - inklusive en tidsplan, der indeholder deadlines for projektet. Heri står, at pilot-projektet skal være i gang inden nytår i år - og allerede sidste gang projektet blev forsinket, måtte daværende trafikminister, Flemming Hansen (K) orientere finansudvalget om, at projektet ikke kunne tåle flere forsinkelser uden at overskride de forudsætninger, finansudvalget havde godkendt.

Med de nye problemer ryger milliardprojektet dermed ud over over det lovgrundlag, der ligger til grund.

Det anser Bjørn Wahlsten dog ikke for at være et problem.

»Vi gik jo i gang i december, og det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at der nu er blevet slukket igen. Men levendøren har garanteret os, at tidpsplanen for det samlede projekt holder, og vi har orienteret ministeren om forsinkelsen,« siger han.

Rejsekortet skal efter planen være i drift på hele Sjælland i 2008.

Kort før redaktionens slutning oplyste rejsekort A/S, at de var klar til at tænde for systemet allerede om morgenen i dag, fredag. Problemet omkring den manglende dokumentation på dansk skulle også være blevet klaret.