Rejsegarantifonden: Vi aner ikke, hvor folk er henne

Hverken rejsebureauer eller Rejsegarantifonden har endnu overblik over, hvor mange danskere, der er strandet i udlandet efter Cimber Sterlings konkursbegæring.

Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: Morten Dueholm
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kaos.

Danskere i udlandet er umiddelbart strandet, efter at Cimber Sterling torsdag morgen groundede alle sine fly.

Ankomsttavlerne i lufthavnene melder om "Cancelled" ud for alle ankomster med Cimber Sterling, og her til formiddag er det passagerer i Norrköping og Prag, som må finde en anden måde at komme til København på.

Rejsegarantifonden og rejseselskaberne kæmper for at danne sig et overblik over, hvor mange danskere, der befinder sig i udlandet med ubrugelige Cimber-billetter, og hvordan de hurtigst muligt kan komme hjem.

"Vi aner ikke, hvor folk er henne. Vi er ved at danne os et overblik, men vi skal nok hurtigst muligt sørge for, at de kommer hjem," Susanne Larsen, direktør i Rejsegarantifonden.

Samme stemning hersker hos rejsebureauet Spies, der har 1.100 kunder booket på Cimber Sterling-fly. Hvor mange af dem, der er strandet i udlandet, ved direktør Jan Vendelbo endnu ikke.

"Vi har ikke det totale overblik over det, men det regner jeg med, at vi får i løbet af formiddagen," siger han.

Spies kontakter alle kunder med Cimber-billetter og hjælper dem med at finde en løsning. Første prioritet er de passagerer, der er i udlandet nu, og dem, der skal rejse inden for de nærmeste dage," siger Jan Vendelbo.

Blandt Cimber Sterlings fjerneste ruter er Madeira og Tel Aviv, men både Rejsegarantifonden og Rejseselskaberne skal nok finde en løsning, så alle danskere kan komme om hjem.

Både SAS og Star Tour har meddelt, at de indsætter ekstra fly på en række af Cimber Sterlings ruter, så strandede passagerer kan booke nye afgange.