Da administrerende direktør i Bravo Tours Peder Hornshøj fejrede sit 25-års jubilæum i rejsebranchen for snart ni år siden, var de mest prominente gæster vel nok tidligere minister Helge Sander og sportskommentator Jimmy Bøjgaard.
Men blandt de prominente gæster kunne man også støde ind i et par driftige islændinge i skikkelse af Sveinn Ragnarsson og Andri Már Ingólfsson ved festligholdelsen, der fandt sted på rejsebossens egen restaurant – den nu hedengangne Van Kok i Herning. De to islændinge havde taget turen til Danmark for at ønske Hornshøj tillykke med jubilæet.
Fire år inden havde netop Ingólfsson gennem Priwmera Group købt Peder Hornshøj ud af Bravo Tours.
Danskeren fik ved den lejlighed et tocifret millionbeløb kontant.
I dag er jubilæumsstemningen skiftet ud med en mere alvorlig mine, for sammen med selvsamme islændinge røg den bankuddannede rejseboss ud i den vel nok største krise i selskabets 20 år lange historie.
I et brødebetynget opslag måtte rejsebureauet fortælle, at flyselskabet Primera, der stod for langt størstedelen af Bravo Tours’ rejser, var krakket. Hornshøj sidder i flyselskabets bestyrelse med netop Andri Már Ingólfsson og Sveinn Ragnarsson.
Situationen har sendt tusindvis af turister på varme ferieøer i vildrede og udløst rystelser i rejsebranchen. Og selv om Bravo Tours melder, at der skulle være fundet løsninger for langt hovedparten af de rejsende, bliver tilliden til firmaet sat på en alvorlig prøve. Flere kunder raser i kommentarer på selskabets Facebook-side over behandlingen fra selskabet og undrer sig over håndteringen af situationen.
Peder Hornshøj mener dog, at langt størstedelen af kunderne er glade for rejseselskabets fremgangsmåde og løsning af situationen. Han påpeger, at flere brugere også roser selskabet.
»Så alt i alt – også Facebook – mener jeg på ingen måde, at tilliden til os har lidt et knæk – tværtimod!« understreger han over for Berlingske Business.
Det var netop kundetilfredshed, der efter 15 år i chefstillinger i branchen fik Peder Hornshøj til at stifte sit eget rejsefirma.
Sammen med sin kompagnon Henrik Søndergaard stiftede han i 1998 Bravo Tours, der med danske rejseledere og højt serviceniveau skulle gafle markedsandele fra de store spillere.
Fra bunden fik de to erhvervsfolk banket et selskab op med rejser til fjerne destinationer med klassiske charterrejser og mere opsigtsvækkende destinationer som en tur til det kommunistiske diktatur Nordkorea. Succesen kulminerede i 2015, hvor selskabet rundede 180.000 passagerer. En ganske imponerende bedrift, der i branchen har høstet stor anerkendelse.
Nu får Peder Hornshøj brug for al sin erfaring for at løse den aktuelle krise. Han har for øvrigt prøvet det før. Da luftfartsselskabet Cimber/Sterling gik konkurs, var Bravo Tours storkunde.

