Rejsebureauers forening advarer mod Norwegian

Forsikringen dækker ikke, hvis passagerer strander med lavprisselskabet Norwegian på oversøiske ruter, og derfor risikerer rejsebureauerne at komme i klemme, advarer Danmarks Rejsebureau Forening.

0411norwegian
Norwegian afblæser strejke Fold sammen
Læs mere
Foto: Preben Madsen

Lavprisselskabet Norwegians satsning på oversøiske langdistanceruter er en alt for risikabel affære.

Sådan lyder advarslen fra Danmarks Rejsebureau Forening til de 134 danske bureauer, foreningen repræsenterer. Det skriver standby.dk, der dækker rejse-, hotel- og turistbranchen i Skandinavien.

Selskabet har endnu ikke været i stand til at finde samarbejdspartnere til at hjælpe, hvis passagerer strander på grund af tekniske problemer på Norwegians fly. Og det kan betyde, at rejsebureauerne ender i en penibel situation, mener foreningen, der i et brev advarer sine medlemmer mod at sende deres kunder ud på lavprisselskabets langrutetrafik.

Norwegian har allerede åbnet ruter til Bangkok og New York og begynder inden længe at flyve til Florida fra Danmark. Tekniske problemer på selskabets fly, Boeings 787 Dreamliner-fly, har imidlertid resulteret i en række aflyste flyafgange, skriver standby.dk.

Og det bekymrer Danmarks Rejsebureau Forening, da foreningens ansvarsforsikring hos forsikringsselskaberne Gouda og Europæiske ikke dækker Norwegians forsinkelser.

Ifølge den administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, skyldes det, at Norwegian ifølge forsikringsselskaberne ikke håndterer eventuelt strandede passagerer på samme acceptable måde som deres konkurrenter.

»Norwegians langdistanceflyvninger er en ny operation med nye fly, der så går i stykker. Det er den værste kombination, du kan se. Vi siger til vores medlemmer, at de er velkomne til at flyve oversøisk med Norwegian. Der er ingen, der stopper dem. Men forsikringen dækker ikke kundekrav, hvis de opstår på grund af forsinkelser med Norwegian,« siger Lars Thykier til Politiken.

Ifølge PR- & kommunikationskonsulent Daniel Kirchhoff fra Norwegian er det kun rejsebureauerne, der bliver snydt, hvis de fravælger lavprisselskabet, da kunderne så bare »booker billetterne direkte på Norwegians hjemmeside«.

Han afviser over for avisen, at Norwegian ikke ombooker strandede passagerer:

»Det er imidlertid sådan, at det ikke er så let at booke om til andre selskaber, når man står med et fly, der er fyldt med passagerer. Det gælder også, selv om man har en aftale med andre flyselskaber. Vi gør altid, hvad der er bedst for passagererne i det enkelte tilfælde«.