Rejsebureauer misinformerer flykunder

Danske og udenlandske rejsebureauer afviser i stor stil kunder, der har mistet penge på Cimber- og Spanair-konkurserne i år. Det er klart i strid med juraen, mener Forbrugerrådet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

- Pengene er tabt, og vi kan ikke hjælpe dig, med mindre du har købt en konkursforsikring.

Sådan lyder meldingen til kunder, der har købt billetter til konkursramte flyselskaber via rejsebureauer på nettet. Men meldingen er helt ude i skoven siger afdelingschef Vagn Jelsøe fra Forbrugerrådet til DR Kontant.

- Jeg synes ikke, de spiller med ærlige kort, for de ved jo godt, at Forbrugerklagenævnet har lavet afgørelser, som siger, at sådan er det ikke. Hvis man klager til Forbrugerklagenævnet, så får man jo medhold. De taler altså mod bedre vidende, siger han.

Også Forbruger Europa, der rådgiver om køb af varer eller tjenesteydelser i EU, fastslår, at rejsebureauerne skal hjælpe kunden med andre flybilletter eller erstatte de tabte, når et selskab går konkurs. Det preller dog af på rejsebureauerne, som på hjemmesider og i telefonen løber fra ansvaret, når de har solgt billetter til et konkursramt flyselskab.

I tirsdagens Kontant dokumenteres det, at firmaer som FDM Travel, Supersaver, flybillet.dk, Travelstart og Sembo ikke vil hjælpe kunderne. Piben får dog en helt anden lyd, når forbrugere betaler 160 kroner og klager til Forbrugerklagenævnet. Det har 170 uheldige flykunder gjort i år - og i 115 sager har rejsebureauet bøjet sig for kundens krav og betalt pengene i en fart.

- Der er endnu ingen firmaer, der har afvist at betale. I nogle sager er erstatningsbeløbet lidt mere kringlet, men overordnet set kan vi konkludere, at firmaerne skynder sig at hjælpe de kunder, der klager til os, siger Henrik Sedenmark, jurist i Forbrugerklagenævnet.

Den største udbyder af flybilletter på internettet er Den Danske Rejsegruppe. Firmaet er mest kendt under navne som Supersaver, flybillet.dk, GoLeif og Travelstart. Administrerende direktør Ralph Axelson afviser, at man vildleder kunderne.

- I den her situation er vi en formidlingsagent, der ene og alene formidler kontakten mellem kunde og flyselskab. Det er ikke vores ansvar at hjælpe kunden, når flyselskabet går konkurs - det er en sag mellem kunden og det krakkede selskab, siger direktøren.

Han mener, at firmaet har ryggen fri, da det fremgår af købsbetingelserne, at rejsebureauet ikke påtager sig ansvar ved en flykonkurs - det såkaldte agentforbehold.

Firmaet betaler dog alligevel penge tilbage til kunder, der henvender sig til Forbrugerklagenævnet.

- Branchen og forbrugerne står i en ulykkelig situation lige nu - og vi håber hurtigst muligt at få en sag for domstolene, så vi én gang for alle kan få slået fast, at vi som rejseformidlere IKKE bør betale. Indtil da vil vi fortsætte med at give kunderne den besked, de får - og i nogle tilfælde betale dem penge tilbage i Forbrugerklagenævnet, siger Ralph Axelson.

BNB