Regning for Skype på mobilen på vej

Gratis mobil tale udhuler teleselskabernes forretning - derfor kommer der nu en regning for at bruge Skype, siger Nordens største teleselskab.

Foto: JOSEP LAGO
BARCELONA: Mobilnettene i Danmark, Norge, Sverige og Finland sender eksploderende mængder af data rundt, men det er for den svindende mængde af tale, at danske mobilkunder betaler - og det holder ikke. For om fem år vil datamængden fra den enkelte mobiltelefon være tidoblet. Derfor kommer der afgift på at bruge internettelefoni som Skype over mobiltelefonen.

»80 procent af trafikken i vore net, især i Norden, er data, mens 80 procent af indtægterne kommer fra tale. Det kan vi ikke leve med i længden. Derfor skal vi have en ny forretningsmodel. Vi er simpelt hen nødt til at fastholde kundernes månedlige forbrug. Hvis man betaler 300 kroner nu, har vi ikke råd til, at forbruget falder til 150 kroner. Det er udfordringen. Ellers har vi ikke råd til vore investeringer,« siger Telias koncerntopchef, Lars Nyberg.

Svensk-finske Telia er Nordens største teleselskab og blandt verdens ti største. I Danmark er Telia dog kun nummer tre efter TDC og norske Telenor.

Telia forudser, at hver eneste mobiltelefon om fem år vil bruge i gennemsnit tre gigabyte data om måneden. I dag bruger de i gennemsnit 300 megabyte pr. måned, altså kun en tiendedel. Men på de nye supermobilnet, 4G eller LTE, ventes hver kunde om fem år at bruge hele 45 gigabyte data (svarende til næsten ti fulde DVDer) hver eneste måned.

Tallene bygger på svenske forhold, men Lars Nyberg mener, at de vil være identiske de fleste steder, navnlig i Norden, hvor forbrugsmønstrene er ret ens.

Telia vil derfor begynde at tage afgift for at bruge internettelefonitjenester som f.eks. Skype, hvor man kan tale ubegrænset uden at blive bonnet for taletiden, fordi Skype bruger dataforbindelsen i stedet for taleforbindelsen.

»Vi vil begynde at tage penge på mobil tale, selv om den er IP-basret. Det er helt nødvendigt. Vi begynder i år i Spanien, hvor vi vil tage seks euro for at få 100 megabyte data. Det vil give omkring fem-ti timers tale, afhængig af hvilket program man benytter,« siger Telias globale mobildirektør og ansvarlige for Norden, Håkan Dahlström.

Telias administrerende direktør i Danmark, Søren Abildgaard, rykker dog ikke ud med Skype-afgifter som det første danske teleselskab.

»Vi skal ikke være fanebærer. Det skal være markedslederen, altså TDC, der skal begynde. I den omstillingsproces, vi er i gang med nu, skal vi ikke gå ud med dette som den første, men det bliver nødt til at komme,« siger han til Berlingske Business.

Betalingsmodellerne vil variere fra land til land, og Søren Abildgaard forventer, at danskerne vil kunne bruge af deres nuværende datapakke, når de har betalt for at få åbnet for muligheden.

Topchef Lars Nyberg tror, at danskerne trods den intense priskrig i sidste ende vil kunne forliges med tanken om, at det koster penge at tale i telefon, uanset hvordan man gør det.

»Hvis vi giver tale gratis væk, så går selskabet fallit. Derfor er vi nødt til at have nogle produkter, som folk ønsker at betale det fornødne beløb for. Det vil selv danskerne kunne forstå,« ler Lars Nyberg.

De mange data presser kvaliteten på dagens mobilnet. Derfor skal de nye 4G-net være en slags lynafleder.

»Tale er stadig det vigtigste, men hvor vi tidligere var i talebranchen, er vi i dag i databranchen. Det lægger et enormt pres på netværkskvaliteten. Jeg tror, at det nye 4G vil hjælpe os. Indtil nu har 4G-nettene været ret tomme i mangelen på udstyr. Nu kommer 4G-telefoner, og vi vil se en overgang af kunder fra 3G til 4G, hvor hastigheden er ti gange højere. Det vil så samtidig skabe lidt mindre pres på 3G-nettene,« siger Telias koncernchef.