Regeringen: Nej til sømandsskat i luften

Transportminister Magnus Heunicke (S) vil ikke give luftfarten særlige skattevilkår i kampen mod lavprisselskaberne.

Foto: Henning Bagger
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I takt med at blodrøde regnskaber har kastet SAS ud i den ene dramatiske nedskæringsrunde efter den anden, har ideen om en særskatteordning bredt sig med stadig større hast i dansk luftfart.

Både SAS og Dansk Industri har peget på, at skattefrihed for de ansatte i lighed med rederierne kan være med til bevare industrien i Danmark. Argumentet er, at det på sigt bliver umuligt for SAS at ansætte folk på danske vilkår, når eksempelvis Norwegian kan ansætte sit personale lokalt på baser i Spanien eller Thailand.

Men transportminister Magnus Heunicke siger nu blankt nej til den løsning med henvisning til, at det vil være en glidebane for andre brancher, der også er konkurrenceudsatte, eksempelvis industrien.

»Det ville være et spørgsmål om tid, før andre brancher så kunne komme med samme argument. Vi kan jo også se, at selv om rederierne har en særlig skatteordning, er det faktisk begrænset, hvor mange danske ansatte der er på skibene. Derfor kommer det ikke med i kommissioriet for det udvalg, som skal lave en samlet strategi for luftfarten i løbet af foråret,« siger Magnus Heunicke og peger på, at forslaget om en særskat også vil være i strid med EUs regler for statsstøtte.

»Det er ikke noget, jeg vil arbejde på at få opbakning til i EU. Til gengæld arbejder jeg hårdt for at få mine europæiske kollegaer til at få stoppet de huller i landenes regler, som mange selskaber udnytter til at få lavere omkostninger på bekostning af de ansatte. Det bliver vi nødt til at finde europæiske løsninger på,« siger han.

Men Trafikstyrelsen har jo allerede lavet en rapport med forslag til, hvad man kan gøre. Hvorfor nedsætte et udvalg igen i stedet for at skære igennem omkring eksempelvis brugen af vikarbureau?

»Vi kan jo ikke bestemme, hvad virksomheder i andre lande må og ikke må. Det er defor vi skal have EU på banen.«

Mens fagbevægelsen hidtil også har vendt tommelfingeren nedad til forslaget, har ordførerne i blå blok fornylig erklæret sig positive over for at se nærmere på det. De Konservatives transportordfører, Mike Legarth, mener, at transportministeren er for hurtigt ude med sin afvisning af ideen.

»Konsekvensen er jo, at vi kan miste en hel industri. Vi skal selvfølgelig sikre os i forhold til EU, men vi bør da i det mindste undersøge forslaget grundigere. Når vi kan gøre det med rederierne, som ellers ville være flyttet ud af Danmark, burde vi da også udvise samme hensyn til luftfarten,« siger han.

SAS, der står foran en besparelse på omkring en milliard svenske kroner, har ikke lagt sig fast på nogle løsninger, men opfordrer transportministeren til at handle hurtigt.

»Det vigtigste for os er, at ministeren handler nu, og det skal gå stærkt, for rammevilkårene i industrien er vidt forskellige. Vi har ikke rejst rundt med en skatteordning som den eneste løsning. Vi vil bare gerne have en offensiv strategi fra politikerne, og så arbejder vi selvfølgelig også selv på at blive endnu mere konkurrencedygtige,« siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, og henviser til købet af Cimber, som SAS vil bruge til at lave et nyt søsterselskab.

Rederiernes skatteordning DIS har eksisteret siden 1982. Derudover betaler rederierne tonnageskat i stedet for selskabsskat, hvilket koster statskassen ca. 700 millioner kroner årligt.