Regeringen løber fra løfter om DSB-udbud

En aftale mellem DSB og regeringen betyder, at der tidligst kan sendes jernbanestrækninger i udbud i 2020. Før valget lød det ellers, at den slags var lige om hjørnet.

Før valget hed det fra Venstre, at DSBs jernbanestrækninger skulle i udbud. Men efter valget har piben fået en anden lyd. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen var klar i mælet, da den tidligere SR-regering i foråret indgik en aftale med DSB, der fredede statsbanerne fra udbud af jernbanestrækninger i 10 år: Hvis Venstre kom til magten efter et valg, kunne DSB godt glemme den aftale, og udbud kunne komme allerede inden for et år eller to.

Men sådan kommer det ikke til at gå. Venstre-regeringen har nemlig lavet en aftale med DSB, der slår fast at udbud af jernbanestrækninger »kan tidligst ske med effekt fra køreplansskiftet i december 2020«. Til gengæld skal DSB spare 300 mio. kroner om året fra 2016, skriver Børsen.

Beslutningen vækker harme hos konkurrenten Arriva og hos de øvrige blå partier, der bakkede op om udbud af DSB-strækninger.

»Venstre gør lige det modsatte af, hvad de sagde. Der er åbenbart stor forskel på at være i opposition eller i regering. Jeg ved ikke, om DSB er over ministeren eller under ministeren, men jeg havde da set frem til, at vi kunne få brudt DSBs monopol,« siger Villum Christensen, transportordfører i Liberal Alliance, mens konservatives Rasmus Jarlov kalder det løftebrud.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Hans Christian Schmidt.