Regeringen dropper den omstridte reklameafgift

Mængden af husstandsomdelte reklamer er faldet markant, og det får nu regeringen til at droppe planerne om den omstridte reklameafgift. De tabte indtægter hentes på cigaretter og tobak.

Foto: Nils Meilvang

Til sommer var det ventet, at den nye og meget omstridte reklameafgift på hustandsomdelte reklametryksager skulle træde i kraft.

Men antallet af tryksager er nu faldet i så stor en grad, at den miljømæssige målsætning, som afgiften skulle bidrage til at løse, allerede indfriet.

Det er ifølge Skatteministeriet rationalet bag, at regeringen nu vælger af slå en streg over reklameafgiften, der ellers blev vedtaget indført i forbindelse med finansloven i 2012.

Ifølge skatteminister Benny Engelbrecht (S) er afgiften blevet overhalet af virkeligheden.

»Vi har set et uventet stort fald i reklamemængden, og det betyder, at det oprindelige formål med afgiften faktisk er indfriet. Meget tyder på, at markedet via den naturlige digitale udvikling bevæger sig i retning af et markant mindre papirforbrug. Det er glædeligt. Miljøet bliver allerede nu forskånet for en stor mængde papiraffald, og det er derfor ikke nødvendigt at indføre reklameafgiften,« siger han i en pressemeddelelse lørdag.

I pressemeddelelsen henvises der i øvrigt til, at regeringen ønsker at styrke danske virksomheders beskæftigelses- og vækstmuligheder, og at regeringens sløjfning af afgiften dermed er endnu et af de mange mindre vækstinitiativer, der er skyllet ud fra ministerierne den seneste uge.



I dette tilfælde vil gaven formentlig i særlig grad hilses velkommen i den grafiske branche, hvor der har været voldsom modstand mod afgiften.

Afskaffelsen af reklameafgiften vil indebære et varigt finansieringsbehov på ca. 190 mio. kr. (efter tilbageløb og adfærd) svarende til det merprovenu, der var forudsat i det oprindelige lovforslag, oplyser Skatteministeriet.

Afskaffelsen finansieres bl.a. med en indeksering af afgifterne på cigaretter og tobak, som sigter på at understøtte folkesundheden.