Redningsmanden med de mange lommer

Lars Thuesen tømte sine lommer i december 2015, da han måtte redde Basisbank ud af Finanstilsynets kløer. Nu er han i gang med en ny redningsplan og har endnu en gang bevist, at han har adgang til andet end lommeuld.

Bankdirektøren og investoren Lars Thuesen har en svaghed for skrantende virksomheder og projekter, som han kan købe lidt billigt og gøre en god forretning ud af. Foto: Uffe Weng Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lars Thuesen gennemlever en forfærdelig tid – i hvert fald på papiret – hvor hans selskaber Basisbank, Jet Time og bryghuse har mere end svært ved at tjene penge, omend bryggerierne langt om længe synes at have fundet en forretnings­model, der virker.

Thuesen er adm. direktør for Basisbank, bestyrelsesformand for Jet Time og en mand med en stort netværk, som har ledig kapital at lege med, og det har der været brug for.

Senest meldte flyudlejnings­selskabet Jet Time om et gigant­under­skud på 142 mio. kroner og har nu en negativ egenkapital på 165 mio. kroner. I december 2015 tvang Finanstilsynet Lars Thuesen til at gennemføre en kapitaltilførsel til Basisbank på 360 mio. kroner. Lars Thuesen stillede med de 173 mio. kroner, hvorefter han sagde til Berlingske: »Jeg har tømt mine lommer«.

Det havde han så ikke helt, for han måtte igen til lommerne i sidste uge, da Jet Time landede gigant­underskuddet.

På spørgsmålet, om han har skjulte lommer, siger han: »Ja, læren er, at man skal have lidt tilbage«.

Lars Thuesen kommer dog ikke med helt så store beløb i forbindelse med redningsaktionen for Jet Time, men han har som formand ingået aftale med leverandører, sikret ansvarlig lånekapital og slet og ret købt sig tid på 12 til 24 måneder til at få styr på Jet Time.

Han erkender blankt, at det har været en hård tid det seneste halve år, men ifølge Lars Thuesen kører Basisbank efter de lagte planer, og han glæder sig over at kunne bruge tid på drift i stedet for rednings­aktioner. Tilsvarende håber han, at Jet Time nu kan koncentrere sig om drift i stedet for at jagte kapital til dagen og vejen.

Forkælighed for billige tilbud

Omvendt må det også siges, at Thuesen ligger, som han har redt. Han har tidligere fortalt, at han har en forkærlighed for ting, der har det skidt. Ifølge Thuesen er det interessant, og så kan det købes billigt.

Hans filosofi er, at det ofte ikke er så meget penge, der er brug for, men løsninger på et kedeligt problem.

Når Lars Thuesens lommer er dybe, skyldes det ikke alene egne penge, men en evne til at skabe et nationalt og internationalt netværk, som tror på ham og vil investere i hans projekter.

Den typiske vej til kapital er, at Lars Thuesen går til sit netværk med et projekt, som nogle i netværket tror så meget på, at de gerne vil yde ham et lån. Der er med andre ord ikke tale om private equity eller kapitalfonde, men om en konstruktion, hvor investorer låner penge til Lars Thuesen, som investerer dem i de selskaber, han arbejder med. Investorer er sikre på at få en solid rente på lånet, og de kan senere vælge at købe aktier i de pågældende selskaber til en på forhånd aftalt kurs.

Lars Thuesens vej til netværket kommer gennem en lang kar­riere i såvel den finansielle verden som rejsebranchen. Han har i 11 år været ansat i Privatbanken, nu Nordea, hvor han stoppede som underdirektør. Han skiftede derefter til SAS som medlem af koncerndirektionen. Men vejen til pengene kommer som professionel investor, bl.a. med succesrigt salg af HH Ferries til Stena Line i 2002 og salget af den tyske rejse­arrangør FTI i 2010.