Rederiformand håber på dansk køber af Torm

Rederiet Nordens topchef Carsten Mortensen håber som formand for Rederiforeningen på, at den kriseramte konkurrent Torm bliver på danske hænder. Norden vil dog ikke selv købe Torms flåde, så Maersk Tankers ligner den eneste mulighed.

Trods et nyt underskud for rederiet Norden i onsdagens halvårsregnskab skruer rederiet nu op for optimismen. Selskabets direktør, Carsten Mortensen, håber samtidig, at den kriseramte konkurrent Torm kan forblive på danske hænder. Foto. Scanpix
Læs mere
Fold sammen

Rederiet Torm er til salg, og bankerne, der kontrollerer Torm, ser gerne en sammenlægning med kæmpen Maersk Tankers. Muligheden er, som tidligere fortalt i Berlingske, blevet vendt i rederierne og bankerne. Og det vil være en god løsning for dansk shipping, mener Carsten Mortensen, der både er topchef hos konkurrenten Norden og formand for Danmarks Rederiforening.

»Hvis jeg tager hatten på som formand for Rederiforeningen, så håber jeg for dansk shipping, at der kan findes en løsning, hvor vi holder kompetencerne hos et meget stort medlem som Torm i Danmark. Der sidder en masse meget dygtige shippingfolk der, så jeg håber meget, at Det Blå Danmark kan konsolidere sig i de her svære tider og vokse sammen. Shipping er en vigtig branche for Danmark, og jeg håber, at vi kan finde løsninger, så der kan bygges videre på den succes, shipping har været for Danmark,« siger Carsten Mortensen.

Berlingske kunne for et par uger siden fortælle, at Torms største aktionærer anført af Danske Bank og Nordea undersøger mulighederne for et salg af Torm til amerikanske kapitalfonde. Men bankerne undersøger også muligheden for en sammenlægning med Maersk Tankers, der har verdens største flåde af skibe til fragt af raffinerede olieprodukter som f.eks. benzin og flybrændstof – et marked som Torm er global toer indenfor.

Norden vil ikke købe Torm

Norden er også selv for et par år siden blevet sat i forbindelse med en overtagelse af Torm, men det er helt udelukket nu.

»Det bliver i hvert fald ikke Norden, som køber Torm,« understreger Carsten Mortensen.

Hvor langt Norden kom i overvejelser omkring at overtage Torm, vil Carsten Mortensen ikke kommentere. Det ville ellers have været spektakulært i den forstand, at Torm i de gyldne år før finanskrisen forsøgte at overtage Norden og indtil 2007 havde en aktiepost i Norden på mere end 30 procent.

Med Norden ude af billedet ligner en sammenlægning med hele eller dele af Maersk Tankers den eneste mulighed for at holde Torm og rederiets mange dygtige shippingfolk på danske hænder.

Da kapitalfondene både har vist interesse for Torm og Maersk Tankers’ store flåder af skibe til fragt af raffinerede olieprodukter, er det også en mulighed, at en eller flere kapitalfonde samtidig overtager Torms 60 og Maersk Tankers mere end 80 produkttankskibe.

Det er imidlertid et spørgsmål om pris, og foreløbigt har ingen bejlere været villige til at betale den pris, som bankerne vil have for Torm. Torm har nemlig en gæld på mere end ti milliarder kroner, mens rederiets skibe kun var 6,5 milliarder kroner værd ifølge det seneste regnskab.