Rederiforeninger: Trumps klima-exit kan skade skibsfarten

Norges Rederiforbund betegner Trumps exit fra klimaaftale som en meget dårlig nyhed for skibsfarten. Og samme melding kommer fra de danske rederier, skriver Shippingwatch.

Arkivfoto. Norges Rederiforbund betegner Trumps exit fra klimaaftale som en meget dårlig nyhed for skibsfarten. Fold sammen
Læs mere
Foto: SAUL LOEB

»USA er en vigtig aktør, så det er meget dårlige nyheder for verden i dag og for kommende generationer. For skibsfarten er det også en meget dårlig nyhed, for det skaber usikkerhed om, hvad der bliver retningen fremover, hvad der vil være de politiske ambitioner i landene, og hvad reglerne bliver internationalt,« siger Sturla Henriksen, der er administrerende direktør for Norges Rederiforbund.

»Det er meget krævende for en industri, som foretager investeringer for ti år af gangen og har en investeringshorisont på et skib på typisk 20-30 år. Så det er dybt bekymrende og dybt uansvarligt,« siger direktøren til Shippingwatch.

Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier, mener ligeledes, at det er ærgerligt, at USA har valgt at trække sig fra Paris-aftalen.

»Der er behov for, at alle lande bakker op og tager ansvar for klimaet, ikke mindst verdens største økonomi. Den amerikanske beslutning vil dog forhåbentligt ikke stoppe arbejdet med at reducere skibsfartens CO2-udledninger. Klimaudfordringen forsvinder ikke, fordi USA alligevel ikke vil levere,« siger hun til Shippingwatch.

FN's Søfartsorganisation IMO arbejder på en fælles reduktionsstrategi for skibsfarten. Den skal foreløbigt vedtages i foråret 2018, og der er langt fra enighed om, hvor meget og hvordan skibes CO2-udledninger skal reduceres.